آمریکا: امتیازهای جدیدی به ایران نداده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور همچنان مشغول مطالعه پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است

اتحادیه اروپا نقش میانجی در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را ایفا می‌کند، چرا که با وجود خواست آمریکا، ایران حاضر به مذاکره مستقیم نیست. REUTERS/Lisa Leutner

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با تلویزیون الجزیره قطر گفت گزارش‌های منتشرشده مبنی بر اینکه این کشور برای توافق احیای برجام «امتیازهای جدیدی به ایران» داده است صحت ندارد.

تلویزیون ایران اینترنشنال روز پنجشنبه از فهرست امتیازهایی خبر داد که آمریکا پذیرفته است و افزود سندی در این مورد بین جریان‌های نزدیک به حاکمیت ایران دست‌به‌دست می‌شود. به گزارش این شبکه تلویزیونی، شش مورد امتیاز مطرح شده است: حذف تحریم‌های ۱۷ بانک، آزادی فوری ۷ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در کره جنوبی، رفع تحریم‌های ۱۵۰ نهاد از جمله ستاد اجرای فرمان امام، فروش ۵۰ میلیون بشکه نفت طی ۱۲۰ روز، لغو سه فرمان اجرایی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در روز اول اجرای توافق و مستثنی کردن شرکت‌های خارجی از تحریم‌ها در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام.

سخنگوی وزارت خارجه در ضمن به الجزیره گفت که آمریکا با اتحادیه اروپا در تماس است و محتوای این تماس‌ها محرمانه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا نقش میانجی در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را ایفا می‌کند، چرا که با وجود تمایل آمریکا، ایران حاضر به مذاکره مستقیم با این کشور نیست.

این سخنگو در ضمن گفت آمریکا همچنان مشغول بررسی پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است.

ایران پاسخ خود را روز دوشنبه از طریق بروکسل به دست آمریکا رسانده بود و وزارت خارجه آمریکا از روز سه‌شنبه تاکنون، تکرار کرده که مشغول بررسی آن است.

سخنگوی این وزارتخانه به الجزیره گفت: «اگر ایران آماده تبعیت از برجام باشد، ما هم آماده‌ایم چنین کنیم.»

یک مقام اسرائیلی هم روز شنبه ۲۹ مرداد، بدون افشای نامش، به روزنامه یدیعوت آخرونوت گفت تل‌آویو امیدوار است مذاکرات به نتیجه نرسند.