جمشید شارمهد در هفتمین جلسه دادگاه: طراح عملیات انفجار نبودم

جمشید شارمهد در دفاعیاتش پذیرفت که علیه جمهوری اسلامی اعلام براندازی کرده است

جمشید شارمهد در سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، در دبی ربوده و به ایران منتقل شد‌ـ اعتماد آنلاین

صبح روز سه‌شنبه اول شهریور، هفتمین جلسه دادگاه جمشید شارمهد به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

جمشید شارمهد زندانی دوتابعیتی است که در مرداد ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، به‌دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده و به ایران منتقل شد. رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی او را رئیس گروه تندر (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کرده‌اند.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در ابتدای هفتمین جلسه دادگاه شارمهد، قاضی صلواتی با بیان اینکه کیفرخواست متهم در جلسات گذشته دادگاه قرائت شده است، از او خواست در جایگاه قرار بگیرد و در مورد انفجار شیراز، نحوه برنامه‌ریزی و تصمیم نهایی این اتفاق توضیح دهد.

شارمهد در دفاعیاتش گفت مجید راستگو طراح و اجراکننده این عملیات بود. او توضیح داد: «پس از متواری شدن و حذف فولادوند از صحنه سیاسی، یکی از انجمن‌های تشکیل‌شده انجمن شیراز بود که مجید راستگو سرگروه این انجمن بود و درخواست اجرای برنامه طرح انفجار حسینیه شیراز را در سر داشتند. چون در حسینیه شیراز بسیجیان و سپاهیان در تردد بودند این انفجارها انجام شد‌.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پاسخ به اینکه علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام براندازی کرده است، گفت: «من اعلام براندازی کردم اما طراح و دستوردهنده اجرای عملیات‌های انفجاری نبودم. مجید راستگو محل انفجار حسینیه شیراز را تایید کرد.»

در ادامه دادگاه، فیلم مربوط به مصاحبه جمشید شارمهد پس از انفجار حسینیه شیراز منتشر شد‌ و قاضی صلواتی از او پرسید: «آیا اظهارات و مصاحبه‌هایی که در خصوص مسائل مختلف تروریستی انجام دادی را قبول داری؟» شارمهد پاسخ داد: «بله.»

سپس، فیلم سخنان محسن اسلامیان در دادگاه پخش شد. قاضی صلواتی از شارمهد سوال کرد: «به یحیی‌زاده دستور انتقال بمب و انجام انفجار در مصلی رشت را صادر کردی؟» شارمهد گفت: «من هیچ دستوری در این رابطه ندادم.»

شارمهد درباره انفجار کفشداری حرم آیت‌الله خمینی گفت: «بیژن عباسی که انجام این عملیات را بر عهده داشت از فعال‌های گروه در جنوب ایران بود که با انجمن هماهنگ بود.»

او در مورد دستور اجرای عملیات انفجار دکل صداوسیمای استان فارس نیز گفت: «به من پیشنهاد دادند و من هم قبول کردم.»

با توجه به اینکه دادگاه انقلاب اسلامی تهران جمشید شارمهد را به «فساد فی‌الارض» متهم کرده است، خانواده این زندانی دوتابعیتی ۶۷ ساله ابراز نگرانی کرده‌اند که او در معرض خطر اعدام قرار دارد. سازمان عفو بین‌الملل در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در بیانیه‌ای نحوه بازداشت «خودسرانه» و «ناپدیدسازی قهری» شارمهد به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری این شهروند ایرانی‌ـ‌آلمانی شد.

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد، روز ۲۹ تیر ۱۴۰۱ گفت به خانواده اطلاع داده شده است که حکم اعدام پدرش قطعی است. او می‌گوید دادگاه نمایشی پدرش برای «متهم‌تراشی» برگزار شده است و جمشید شارمهد به وکیل مستقل دسترسی ندارد.

جمشید شارمهد شهروند آلمان است که از سال ۲۰۰۳ در آمریکا زندگی می‌کرد. آلمان، که شریک تجاری عمده ایران در اروپا به‌ شمار می‌رود، به‌دلیل اقدام‌های اندکی که در پرونده شارمهد انجام داده، آماج انتقاد بوده است.