«فساد فی‌الارض»، اتهام جمشید شارمهد در اولین جلسه دادگاه

او که از دبی ربوده شد، مدت‌هاست بدون امکان ارتباط با خانواده و وکیل، در بازداشت به سر می‌برد

حکومت ایران گروه تندر را به برنامه‌ریزی برای انجام چند عملیات تروریستی دیگر در داخل کشور متهم کرده است- عکس از تسنیم

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده جمشید شارمهد با ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. قوه قضائیه جمهوری اسلامی «بمب‌گذاری در حسینیه سیدالشهدای شیراز و تلاش برای انفجار سد سیوند شیراز» را به شارمهد نسبت داده است. او به «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی و بمب‌گذاری» متهم شده که طبق قوانین جمهوری اسلامی، مجازات آن مرگ است.

جمشید شارمهد ۶۷ ساله که تابعیت آلمان را دارد، مدت‌هاست که بدون امکان ارتباط با خانواده و وکیل، در بازداشت به سر می‌برد. یازدهم مرداد ۱۳۹۹، مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که این شهروند آلمانی-ایرانی و مدیر رادیو «تندر»، رسانه انجمن پادشاهی ایران در آمریکا را دستگیر کرده و به ایران برده‌اند. درواقع، او ابتدا به امارات کشانده شد، سپس دردبی ربوده شد.

غزاله، فرزند جمشید شارمهد در رابطه با وضعیت پدرش می‌گوید: «من تازه از طریق شبکه‌ها فهمیدم که امشب روز دادگاه پدرم است! او از سپتامبر هیچ تماسی با ما نداشته، نمی‌دانیم کجاست، به وکیل دسترسی ندارد، به پرونده‌اش دسترسی نداریم، وکیل تسخیری که می‌خواست از ما باج گیرد کند، ممکن است همچنان روی پرونده باشد و او دلیل نداشتن حق تلفن با ما باشد. پدرم ۵۵۵ روزه است در سلول انفرادی به سر می‌برد، ما از سلامت روحی و جسمی او پس از آن روزهای شکنجه چیزی نمی‌دانیم، از این تاریخ دادگاه هم اطلاعی نداشتیم، کنسولگری آلمان در این مورد مطلع نشده است. این یک محاکمه ساختگی است، حتی برخلاف قانون ایران است که بی‌عدالتی است.»

او با انتقاد از نحوه برگزاری دادگاه افزود: «این نامش نه دادگاه است نه عدالت. پدرم قربانی دستگاه تبلیغاتی و غیراخلاقی و غیرانسانی است! ما به عنوان تنها نماینده پدرم به‌شدت به این تاریخ دادگاه و روند رسیدگی اعتراض داریم و از همه خبرنگاران و فعالان حقوق بشر می‌خواهیم که به ما کمک کنند تا این مزخرفات را متوقف کنیم.»

سعید دهقان، حقوقدان با انتقاد از دادگاه جمشید شارمهد، معتقد است که این دادگاه به دلیل پرونده سازی بر اساس اعترافات اجباری، ۵۵۵ روز حبس انفرادی و عدم دسترسی به اطلاعات و وکیل مستقل، فاقد ارزش قانونی و بی اعتبار است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسد و اجازه دسترسی کنسولی به دولت آلمان را هم نداده است.

«تندر» نام یک گروه مخالف جمهوری اسلامی ایران است که تهران آن را مسئول انفجار ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ در حسینیه‌ای در شیراز می‌داند.

جمشید شارمهد که سال گذشته در دبی به دست ماموران اطلاعاتی ایران ربوده و به تهران منتقل شد، مسئول گروه تندر معرفی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران این گروه را به برنامه‌ریزی برای انجام چند عملیات تروریستی دیگر در داخل کشور متهم کرده است که گفته می‌شود بسیاری از آن‌ها ناکام بوده‌اند.

گفته شده این گروه علی محمدی از استادان دانشگاه که در برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشت را در دی ۱۳۸۸ در تهران ترور کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تا به حال بارها کسانی را مسئول ترورهای صورت گرفته در ایران معرفی کرده که البته بعدا مشخص شد اتهامات بی‌اساس بوده است.

برای مثال، مازیار ابراهیمی که در سال ۱۳۹۱ توسط وزارت اطلاعات ایران دستگیر شده بود، پس از آزادی و خروج از ایران، در مصاحبه‌ای روند دستگیری، شکنجه و اعتراف گیری اجباری خود را به تفصیل شرح می‌دهد. وزارت اطلاعات ایران بعدا از وی رفع اتهام می‌کند و او را به همراه دیگر متهمان دستگیر شده در این پرونده را از زندان آزاد می‌کند.

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس جمهوری اسلامی ایران در واکنش به پخش این مصاحبه در مصاحبه‌ با روزنامه اعتماد ضمن تایید گفته‌های مازیار ابراهیمی گفته بود: «در موضوع انفجار در حرم امام رضا در سال ۷۳ نيز ابهاماتی مطرح است و لازم است در باره آن روشنگری صورت بگيرد. در موضوع قتل‌های زنجيره‌ای نيز چنين اتفاقاتی افتاد و می‌توان گفت كه آن موضوع نيز از نظر مسئله حفظ نظام از همين قماش است. آنجا هم می‌گفتند كه ما برای اينكه دگرانديشان و روشنفكران را بترسانيم، چند نفر از آن‌ها را از بين می‌بريم. مسئله قتل داريوش فروهر و همسرش نيز از همين جنس بود. مسئله تصميم به قتل نويسندگان (شانزدهم مرداد سال ۷۵) در ماجرای اتوبوس حامل نويسندگان در سفر به ارمنستان نيز به همين شكل بود»