غزاله شارمهد: گفتند حکم اعدام قطعی است

آلمان که شریک تجاری عمده ایران در اروپا به‌شمار می‌رود به دلیل اقدامات اندکی که در پرونده شارمهد انجام داده است، مورد انتقاد قرار دارد

جمشید شارمهد و دخترش غزاله-Picture courtesy of the Sharmahd family

غزاله شارمهد، دختر جمشید شارمهد که از دو سال پیش در ایران زندانی است گفت که به خانواده اطلاع داده شده است که حکم اعدام پدرش قطعی است.

جمشید شارمهد شهروند آلمان است که از سال ۲۰۰۳ در آمریکا زندگی می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شارمهد ۶۷ ساله در ژوییه ۲۰۲۰ ربوده شد و به ایران انتقال یافت. جمهوری اسلامی او را به نقش داشتن در حمله تروریستی سال ۲۰۰۸ در مسجد شیراز متهم کرده است که ۱۴ کشته و ۲۰۰ زخمی برجای گذاشت. این درحالی است که فارس به نقل از شورای امنیت ملی گزارش داده بود این انفجار براثر سانحه ناشی از مواد منفجره در نمایشگاه شهدای جنگ ایران و عراق اتفاق افتاده است که در مسجد در حال برگزاری بود.

غزاله شارمهد می‌گوید، دادگاه نمایشی پدرش برای متهم‌تراشی برگزار شده است و جمشید شارمهد که سال‌ها فعالیت رادیویی به وکیل مستقل دسترسی ندارد. به گفته غزاله، ‌پدرش وب‌سایتی ایجاد کرده بود که فعالان داخل ایران می‌توانستند مقاله‌های خود را در آن بارگذاری کنند و او در رادیو درباره این موضوعات صحبت می‌کرد.

به گزارش فاکس‌نیوز، آلمان که شریک تجاری عمده ایران در اروپا به‌شمار می‌رود به دلیل اقدامات اندکی که در پرونده شارمهد انجام داده است، مورد انتقاد قرار دارد.

غزاله می‌گوید پدرش که به پارکینسون دچار است، ۷۲۰ روز است که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. به گفته غزاله پدرش تحت شکنجه فیزیکی و روانی قرار دارد و دولت آلمان کاری جز محکومیت کلی اعدام انجام نمی‌دهد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به این پرسش فاکس‌نیوز که آیا دولت آلمان در صورت اعدام شارمهد روابط خود را با ایران قطع می‌کند، گفت: «اعدام اقدامی غیرانسانی است و آلمان با آن مخالف است و در مورد پرونده شارمهد هم این نکته به ایران منتقل شده است.»

بیشتر از جهان