بورل: بیشتر کشورهای عضو مذاکرات هسته‌ای با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافقند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که انتظار می‌رود این هفته پاسخ ایالات متحده را دریافت کند

بورل: من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده ندارم - AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «بیشتر کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت دارند، با پیشنهاد اتحادیه اروپا که هدف آن حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، موافقت  دارند».

به گزارش وبسایت تودی آنلاین، بورل در مصاحبه با یک شبکه تلویزیون ملی اسپانیا گفت: «با این که بیشتر کشورهای عضو مذاکرات با پیشنهاد اتحادیه اروپا موافقند من هنوز پاسخی از سوی ایالات متحده ندارم. آنچه می‌دانم این است که می‌خواهند در مورد آن بحث کنند و ما انتظار داریم در این هفته پاسخشان را دریافت کنیم.»

بورل افزود که ایران چند تعدیل در پیشنهاد اتحادیه اروپا درخواست کرده است اما به این موارد اشاره نکرد. او روز دوشنبه گفته بود که پاسخ تهران را «معقول» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در حال مذاکره با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان و اتحادیه اروپا برای احیای توافقنامه سال ۲۰۱۵ است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا آن را نقض کرد.

در تازه‌ترین تحولات صورت‌گرفته برای احیای برجام، تهران یک هفته پیش پاسخ کتبی خود به پیش‌نویس متن نهایی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن، را به اتحادیه اروپا ارائه داد. از آن زمان مقام‌ها در واشنگتن تاکید کردند که کارشناسان مشغول بررسی پاسخ ایران‌اند و پاسخ خود را به شکل خصوصی به اتحادیه اروپا تحویل می‌دهند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز دوشنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) در جمع خبرنگاران گفت که اگر ایران به متنی که اروپا آن را «بهترین و آخرین» پیشنهاد نامیده است، پاسخ روشن و صریح «بله» داده بود، «احتمالا در شرایط فعلی و مذاکرات رفت‌وبرگشت کنونی قرار نمی‌گرفتیم.»

او  گفت که واشنگتن در تلاش است تا هر چه سریعتر به نظر تهران به پیش‌نویس متن نهایی اروپا پاسخ داده و جواب خود را به اتحادیه اروپا تحویل دهد.

پرایس در عین حال ضمن تاکید بر این که هنوز مسائل حل‌نشده عمده‌ای سر راه است، گفت که واشنگتن از این که ایران از برخی مطالبات خود، مانند خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، عقب‌نشینی کرده است استقبال می‌کند.