سود شگفت‌آور و پیشرفت سریع‌تر تسلا

تولید آزمایشی این محصول در چین آغاز شده است

TESLA Model Y SUV

شرکت تسلا با انتشار تازه‌ترین آمار مالی‌اش که نشانگر سود غیرمنتظره و رکورد حدنصاب‌ در تحویل دادن خودرو است و اعلام این که در راه‌اندازی کارخانه‌ای جدید و خودرویی جدید از برنامه جلو افتاده است، نادرستی نظرات منتقدانش را ثابت کرد.

سود این شرکت در سه ماهه سوم به ازای هر سهم ۱.۸۶ دلار(۱.۴۴ پوند) بود که بر پیش‌بینی تحلیل‌گران مبنی بر زیان‌دهی آن خط بطلان کشید. تسلا در بازه‌ زمانی منتهی به ۳۰ سپتامبر ۹۷ هزار خودرو به مشتریان تحویل داد و به آسانی حدنصاب قبلی ۹۵۳۵۶ خودرو را پشت سرگذاشت.

 

تسلا اکنون در پی آن است تا چند ماه زودتر از برنامه‌ای که در آغاز در نظر داشت، خودروی تمام‌برقی شاسی‌بلندY را در تابستان ۲۰۲۰ عرضه کند و «کلان‌کارخانه» جدیدش در شانگهای نیز هم‌اکنون تولید آزمایشی را آغاز کرده است.

در پی انتشار این اخبار در روز چهارشنبه، ارزش سهام شرکت تسلا به هنگام بسته شدن بازار، با حدود ۲۱ درصد جهش، به سطح آن در ماه فوریه رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیل ویلسون، تحلیلگر ارشد بازار در مارکتزداتکام، می‌گوید: «تسلا سرانجام کارش را عالی انجام داد.» این نتایج با زیان‌های کلان و مکرر این شرکت در آغاز هم‌خوانی ندارد. برای مثال، تسلا در سه ماهه‌ دوم سال ۴۰۸ میلیون دلار زیان‌دهی داشت.

البته آقای ویلسون با اشاره به آن که در قیاس با سال قبل، سود ۱۴۳ میلیون دلار آخرین سه ماهه خیلی کم‌تر و درآمدها کم‌تر بود، افزود: «بنابراین نباید زیاد هیجان‌زده شویم».

تسلا امید زیادی دارد که با عرضه‌ی مدلY به سودآوری پایداری برسد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، نیز در روز چهارشنبه گفت، فروش این خودرو شاسی بلند متوسط اندازه می‌تواند از سرجمع فروش مدل‌های اس، ایکس و ۳، بیش‌تر شود.

 

خودروهای شاسی بلند در ایالات متحده، اروپا و کانادا محبوبیت زیادی یافته‌اند، اما اکثرشان هنوز بنزین‌سوز هستند و بنابراین، تسلا می‌تواند چنین خودروهایی را به مصرف‌کنندگان خواهان مدل‌های تمام برقی عرضه کند.

افزایش درآمد تسلا تا حدی هم  به خاطر عایدات  انتقالی حاصل از خدمات «احضار هوش‌مند» است که به صاحبان خودرو امکان می‌دهد تا با استفاده از برنامک نصب شده در گوشی‌های هوش‌مند، بتوانند خودرو خودشان را به نزد خود فرابخوانند.

البته با توجه به فیلم‌هایی که در فضای مجازی از برخورد خودروهای بی‌راننده‌ تسلا به موانع، یا «مویی رد شدن» از سایر خودروها به نمایش در آمده است، سازمان‌های فدرال تنظیم‌ مقررات در ایالات متحده، در حال بررسی این خدمات هستند.

آقای ماسک در روز چهارشنبه گفت، در هفته‌های آینده با روزآوری‌های نرم‌افزاری که انجام خواهند، داد قابلیت احضار هوش‌مند را بهبود خواهند داد.

شرکت تسلا هم‌چنین بر پیش‌بینی چندی پیش خود مصر است که طبق آن، (می‌بایست) تحویل خودروها را به ۳۶۰ هزار دستگاه در سال برساند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی