گفت‌وگوی نماینده ویژه ایران با استادان افغان به منظور توسعه مناسبات

حسن کاظمی قمی چند روز پیش آمریکا را به ایجاد آشوب در افغانستان متهم کرد

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان در یک سال گذشته روابط بسیار نزدیکی با طالبان داشته است-Twitter@SpecialIran

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان،‌ در نشستی با حضور شماری از استادان و متخصصان علوم اجتماعی افغانستان شرکت کرد. او روز دوشنبه، ۲۲ اوت، در حساب توییتری خود، ضمن سازنده توصیف کردن این نشست، تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی در راستای توسعه مناسبات دو کشور بر پایه رویکردهای نوین اجتماعی را امری ضروری و انکارناپذیر خواند.

حسن کاظمی قمی که طالبان را «حکومت سرپرست» خطاب و با این گروه همچون یک دولت رسمی برخورد می‌کند، در مورد این نشست جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

از سوی دیگر، او در سفری که در تاریخ ۱۲ اوت به کابل داشت، با ملاعبدالغنی برادر، معاون رئیس وزیران طالبان و امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، دیدار کرد. او در این دیدارها، درباره مبارزه با داعش و گسترش روابط اقتصادی با طالبان گفت‌وگو کرد.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان که در یک سال اخیر روابط مستحکمی با طالبان برقرار کرده، ۱۵ اوت، هم‌زمان با یک سالگی تسلط طالبان بر افغانستان، در مصاحبه با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، جبهه مقاومت ملی را «ساخته دست آمریکا» دانست و گفت که آمریکا با نام جبهه مقاومت، دنبال ایجاد آشوب‌های داخلی در افغانستان است. البته او دو روز بعد، از این سخنان خود عقب‌نشینی کرد و گفت که منظورش چیزی دیگری بوده و از سخنانش سوءبرداشت شده است. حسن کاظمی این بار احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، را یکی از واقعیت‌های جامعه افغانستان دانست و گفت که ایران از مذاکرات این جبهه با طالبان پشتیبانی می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران به حمایت از شماری از رهبران طالبان متهم است. بر اساس گزارش‌‌ها، ملا عبدالقیوم ذاکر که به‌تازگی به سمت مسئول نظامی پنجشیر و اندراب منصوب شد، ملا ابراهیم صدر و ملا خیرالله خیرخواه، دو عضو برجسته طالبان، همگی از حمایت سپاه پاسداران ایران برخوردارند.

جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته روابط دوستانه و نزدیکی با طالبان داشته است. چند روز پیش که گزارش‌هایی درباره کشته شدن مولوی مهدی مجاهد، عضو ناراضی طالبان، در مرز افغانستان و ایران پخش شد، برخی منابع در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که نیروهای مرزی ایران مولوی مجاهد را در روز ۱۵ اوت در مرز این کشور با افغانستان بازداشت کرده و به طالبان تحویل داده‌اند.

مهدی مجاهد تنها فرمانده شیعه گروه طالبان بود که در تیرماه، به علت آنچه نادیده گرفته شدن حقوق شیعیان و هزاره‌های افغانستان می‌دانست، علیه طالبان شورید و در شهرستان بلخاب با یاران قدیم خود درگیر شد. این درگیری تلفات سنگینی به دو طرف وارد کرد و به کشته شدن غیرنظامیان و آوارگی صدها تن از ساکنان بلخاب انجامید.

حسن کاظمی قمی در توییتی، جنگ بلخاب را هم فتنه آمریکا دانسته و گفته بود که جنگ بلخاب را آمریکا سازماندهی کرده و هدف آن ایجاد آشوب و راه‌اندازی جنگ داخلی در افغانستان است.

بیشتر از جهان