تجمع اعتراضی در مرز ایران با افغانستان بر سر آب هیرمند

روز جمعه، تجمع اعتراضی دیگری بر سر دریافت حقابه هیرمند مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان برگزار شد

به گزارش ایرنا، روز جمعه عده‌ای از اهالی شهرستان‌های زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان، تجمعی اعتراض‌آمیزی را در پایانه مرزی میلک، نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکارد‌هایی، از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواستند تا برای دریافت حقابه رودخانه هیرمند با مسئولان افغانستان به طور جدی مذاکره کنند.

این تجمع از ساعت ۹ صبح جمعه آغاز شد و  پس از حدود دو ساعت پایان یافت؛ اما به گزارش ایرنا، «پس از پایان مسالمت‌آمیز این تجمع، تعداد اندکی از مردم بومی میلک شیشه سه کامیون متعلق به اتباع افغانستان را که در پایانه مرزی میلک مستقر بودند، شکستند که نیرو‌های انتظامی بلافاصله با ورود به محل از ادامه این حرکت جلوگیری کردند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه، تجمع اعتراضی دیگری بر سر دریافت حقابه هیرمند هم مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان برگزار شد. بنا بر این گزارش، معترضان «از مسئولان و برادران مسلمان خود در افغانستان به دلیل آزاد نکردن آب گلایه کردند».

به دنبال برگزاری این تجمع‌ها، معاون امنیتی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران گفت که موضوع حقابه ایران از رود هیرمند از مسیر مذاکره و گفت‌وگو با مسئولان افغانستان در حال حل شدن است. به گزارش وزارت کشور، مجید میراحمدی تاکید کرد: «حقابه ایران از رود هیرمند که حقی قانونی است، از مسیر گفت‌وگو‌ها در حال پیگیری است و هر گونه اقدامی خارج از این مسیر از جمله فراخوان و تجمع‌ها نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در روند تحقق این حق قانونی اخلال ایجاد خواهد کرد.»

او افزود: «با کسانی که اقدام‌های غیرقانونی کرده‌اند، برخورد خواهد شد.»

رودخانه هیرمند از کوه‌های بابا یغما در مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی بیش از یک هزار کیلومتر، به مرز ایران و افغانستان در منطقه سیستان می‌رسد. این رودخانه سرچشمه تالاب هامون بود که از دو دهه پیش خشک شده است.