امنیت آب مصر موضوع مذاکرات سران پنج کشور در العلمین

روزنامه مصری الاهرام گفت که مناقشه مصر و سودان با اتیوپی بر سر سد النهضه، درگیری‌های یمن، سوریه و لیبی و درگیری اخیر اسرائیل با نوار غزه از جمله موضوعات مذاکرات است

استقبال عبدالفتاح السیسی از نخست‌وزیر عراق در بدو ورود به العلمین- IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، روز دوشنبه ۳۱ مرداد (۲۲ اوت) میزبان نشست پنج کشور عرب در شهر العلمين این کشور با حضور نمایندگان مصر، امارات متحده عربی، اردن، بحرین و عراق است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رییس‌ امارات متحده عربی، روز یکشنبه وارد مصر شد و همراه با عبدالفتاح سیسی، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، ملک حمد بن عیسی، پادشاه بحرین، و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در العلمین واقع در سواحل مدیترانه، دیدار می‌کند. ‌

منابع دیپلماتیک مصری گفته‌اند که تاکید بر حمایت مصر از امنیت آب و تقویت همکاری دفاعی کشورهای عرب، از جمله مبانی مذاکرات است و همچنین بحران انرژی و امنیت غذایی در ارتباط با جنگ اوکراین نیز در دستور کار جلسات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه مصری الاهرام، به نقل از این منبع آگاه دیپلماتیک گفت که مناقشه مصر و سودان در مقابل اتیوپی بر سر سد النهضه بر رود نیل، و همچنین درگیری‌های یمن، سوریه و لیبی و همچنین مناقشه اخیر اسرائیل با نوار غزه از جمله موضوعاتی است که درباره‌شان بحث و گفت‌وگو صورت خواهد گرفت.

دفتر نمایندگی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد، پیشتر مصر، اتیوپی و سودان را به «حسن نیت» و ادامه مذاکرات درباره مسئله سد النهضه با میانجیگری اتحادیه آفریقا فراخوانده بود.

در اواخر ماه ژوئیه، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت قاهره با اقدام یک‌جانبه اتیوپی به ادامه آب‌گیری سد بدون توافق با مصر و سودان، را اعلام برده بود.

مصر و سودان جزو کشورهای پایین‌دست رود نیل قرار دارند و با کمبود ذخایر و منابع آبی مواجهند.

در میان پنج کشور شرکت‌کننده در نشست العلمین، عراق تنها کشوری است که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

نشست فوق همزمان با دعوت عبدالفتاح سیسی، به تداوم همکاری و مشارکت میان این کشورها در جهت افزایش سطح اقدام کشورهای عرب در مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

بیشتر از جهان