توافق امنیتی اسرائیل و عربستان سعودی بر سر وضعیت حقوقی تنگه تیران

وزیر خارجه عربستان مذاکرات با اسرائیل را نفی نکرد، اما گفت عادی‌سازی روابط با تل‌آویو در «چشم‌انداز نزدیک» ریاض نیست

جزایر تیران و صنافیر در حال حاضر در کنترل مصر قرار دارند- STRINGER / AFP

دولت اسرائيل قرار است با مجموعه‌ای از تمهیدات امنیتی تازه، با واگذاری دو جزیره تنگه تیران، در شمال دریای سرخ، به عربستان سعودی موافقت کند. جزایر تیران و صنافیر در حال حاضر در کنترل مصر قرار دارند، اما پیش‌بینی می‌‌شود در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به منطقه خاورمیانه، کنترل آن‌ها به‌طور رسمی به عربستان سعودی بازگردانده شوند.

در حال حاضر یک نیروی چند‌ملیتی کنترل این دو جزیره، واقع در شرق سواحل شرم‌الشیخ مصر را بر عهده دارد که عربستان سعودی پس از کنترل کامل جزایر حاضر به قبول ادامه حضور آن‌ها در این جزایر نیست.

روزنامه اورشلیم‌پست، روز پنج‌شنبه ۱۲ خرداد، در گزارشی نوشت تل‌آویو با خروج این نیروها و استقرار آن‌ها در چند کیلومتر دورتر، جایی در داخل خاک مصر، موافقت کرده است.

عربستان سعودی در اوایل دهه ۱۹۵۰ کنترل جزایر تیران و صنافیر در تنگه تیران را به مصر واگذار کرد. تنگه تیران، در شمال دریای سرخ، به لحاظ استراتژیک در موقعیت مهمی قرار دارد و تنها مسیر دسترسی به بندر ایلات، جنوبی‌ترین بندر اسرائيل، به شمار می‌رود. 

جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری سابق مصر، پیش از «جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائیل» در ۱۹۶۷، به منظور اعمال فشار به اسرائیل تنگه تیران را بست و راه دسترسی به بندر ایلات قطع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما پس از معاهده صلح میان مصر و اسرائیل، کنترل جزایر تیران و صنافیر به یک نیروی نظامی چندملیتی واگذار شد. اما حالا قرار است بعد از چندین دهه، بار دیگر کنترل این دو جزیره و امنیت هوایی آن به عربستان سعودی واگذار شود.

روزنامه اورشلیم‌پست در بخش دیگری از گزارش روز پنچ‌شنبه‌اش به این نکته اشاره کرد که هیچ «مذاکرات علنی‌ای» میان رهبرهای عربستان سعودی و اسرائیل بر سر چگونگی اداره جزایر تیران و صنافیر انجام نشده است؛ با این حال، انتظار می‌رود بایدن توافق امنیتی حاضر میان ریاض و تل‌آویو را به عنوان بخشی از دستاورد دولت خود، در آستانه سفر احتمالی‌اش به منطقه در پایان ماه ژوئن، اعلام کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، هفته گذشته در جریان نشست «مجمع جهانی اقتصاد» در داووس سوئیس «مذاکره با اسرائیل» را انکار نکرد؛ اما اضافه کرد برقراری روابط دیپلمات با تل‌‌آویو در «چشم‌انداز نزدیک» ریاض قرار ندارد.

هرچند هنوز هیچ پرواز مستقیمی میان فرودگاه‌های اسرائیل و عربستان سعودی انجام نمی‌شود، اما مسیر پروازهای اسرائیل به امارات متحده عربی و بحرین، بر فراز عربستان، دریای سرخ و تنگه استراتژیک تیران است.

بیشتر از جهان