بازگشت سفیر امارات متحده عربی به تهران پس از هفت سال

امارات متحده عربی بعد از کویت دومین کشوری است که پس از سال‌ها به تهران سفیر اعزام می‌کند

دولت رئیسی بر این باور است که یکی از راه‌های تقویت سیاست دور زدن تحریم‌ها، بهبود روابط با تمام همسایگان ایران است. AFP

وزارت امور خارجه امارات عربی متحده اعلام کرد که براساس توافق تهران و ابوظبی، سیف محمد عبید الزعابی، سفیر امارات در ایران، پس از حدود هفت سال به محل ماموریت خود در تهران بازخواهد گشت.

در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که عبید الزعابی در چند روز آینده، ماموریت خود را در تهران آغاز می‌کند.

عبید الزعابی از سال ۱۳۹۰ سفیر امارات در تهران بود که در پی قطع روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، سال ۱۳۹۴ تهران را ترک  کرد.

دستور خروج او از تهران در پی تصمیم امارات متحده عربی به منظور کاهش سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران صادر شد و در پی این دستور، روابط دو کشور به سطح کاردار تنزل یافت و تعداد دیپلمات‌های این کشور در ایران نیز به شدت کاهش یافت.

پس از تنزل این رابطه دیپلماتیک، روابط دو کشور سال‌ها وارد تنش شد، و در پاره‌ای موارد به خصومت کشیده شد.

در این میان، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، از جمله کسانی بود که طی این مدت از امارات متحده عربی به دلیل بهبود روابط آن با اسرائیل انتقاد کرد و به تبع آن، دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز بارها هشدار‌هایی در این زمینه به مقام‌های اماراتی دادند که با بی‌اعتنایی آن‌ها همراه شد.

چندی پیش نیز کویت، شش سال پس از فراخواندن سفیر خود از تهران به نشانه همبستگی با عربستان سعودی، سرانجام سفیر جدید خود را در ایران منصوب کرد.

ماموریت بدر عبدالله المنیخ، سفیر جدید دولت کویت، از  ۲۷ مرداد امسال (۱۴۰۱) در تهران آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کویت و امارات همراه با بحرین و سودان در سال ۱۳۹۴، پس از بروز تنش بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و در همبستگی با ریاض، سفیران خود را از تهران فرا خواندند و روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران کاهش دادند.

این اقدام در واکنش به حمله گروهی از حامیان حکومت جمهوری اسلامی ایران به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد بود که هزینه‌های سیاسی بسیاری به تهران تحمیل کرد.

اینک با گذشت حدود هفت سال از آن حمله، گزارش‌های متعددی از آغاز گفت‌وگو‌های مقدماتی تهران و ریاض به‌منظور از سر گرفتن روابط دیپلماتیک خود در رسانه‌ها منتشر شده است.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، نیز به‌تازگی گفت «مسیر گفتگو برای احیای روابط با عربستان [سعودی] به سطح بسیار خوبی» رسیده است.

عمویی گفت تلاش دولت ابراهیم رئیسی در جهت بهبود روابط تهران با همسایگان جنوبی خود «در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها است.»

دولت رئیسی بر این باور است که یکی از راه‌های تقویت سیاست دور زدن تحریم‌ها یا خنثی کردن آن‌ها، بهبود روابط با تمام همسایگان ایران است و در یک ‌سال گذشته، این سیاست در دستور کار وزارت امور خارجه بوده است.