ایران در آستانه از دست دادن بازار جهانی؛ صادرات زعفران ۶۳ درصد کاهش یافت

یک عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران خشکسالی و کاهش ۷۰ درصدی تولید زعفران در سال جاری را از عوامل دخیل در این موضوع دانست

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود‌ـ ATTA KENARE / AFP

بر اساس آمارهای گمرک ایران، صادرات زعفران در ماه گذشته نسبت به زمان مشابه در سال قبل حدود ۶۳ درصد کاهش داشته است. علی حسینی، عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران، با تاکید بر ضرورت علت‌یابی این افت قابل‌ملاحظه در صادرات، خشکسالی و کاهش ۷۰ درصدی تولید زعفران در سال جاری را از عوامل دخیل در این موضوع دانست.

حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا، گفت در حال حاضر حدود ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، با وجود این، ایران نمی‌تواند بازار را مدیریت کند و محصول را به قیمتی که در نظر دارد بفروشد.

او با انتقاد از ورود «افراد غیرمتخصص» به این بخش، در ادامه افزود «زیرساخت‌های تولید، توزیع و تجارت زعفران» در کشور فراهم نیست و اگر «انتظار داریم محصولی که تولید می‌کنیم جهش صادراتی داشته باشد، به‌جای متهم کردن دیگران و سخنان دستوری، اقدامات زیربنایی انجام دهیم» تا زعفران ایران بتواند جایگاهش را در بازارهای جهانی حفظ کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت ۳۰ سال است که ایران رتبه نخست تولید زعفران را دارد اما در صنایع تبدیلی زعفران هیچ اقدامی صورت نگرفته است و ایران در این زمینه هیچ سهمی از بازار جهان ندارد.

حسینی ضمن اشاره به افزایش هزینه تولید زعفران، گفت خریداران حاشیه سود و هزینه‌های صادرات را حساب می‌کنند و ما نمی‌توانیم این محصول را به همان قیمت نهایی که در بازار جهانی عرضه می‌شود، به خریدار بفروشیم.

او در ادامه به رقابت در این حوزه اشاره کرد و گفت ۳۰  سال پیش رتبه نخست تولید زعفران در دست اسپانیا بود اما ایران با عرضه زعفران باکیفیت‌تر و ارزان‌تر، بازار آن‌ها را گرفت و این اتفاق ممکن است برای ایران نیز بیفتد و «کشورهای همسایه درصددند این جایگاه را از ایران بگیرند».

پیش‌تر غلام‌رضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، هم از کاهش ۱۰ درصدی صادرات زعفران در هشت ماه نخست سال ۱۴۰۰ خبر داده بود. او گفت صادرات زعفران در آبان ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه در سال قبل، ۲۸ درصد کاهش داشته و از ۵۸ هزار و ۲۷۲ کیلوگرم به ۴۴ هزار و ۲۴ کیلوگرم رسیده است.

زعفران «طلای سرخی» است که می‌تواند درآمد ایران از محل صادرات غیرنفتی را افزایش دهد اما بی‌توجهی دولت، ضرر کشاورزان و تحریم‌ها ایران را در آستانه از دست دادن بازار این محصول قرار داده است. به گفته حبیب‌الله مظفری، مشاور مدیریت صادرات زعفران، در حال حاضر، اسپانیا، چین، افغانستان، امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ در عرصه تولید و صادرات زعفران فعال‌اند.