زلنسکی درباره حمله «زشت» روسیه قبل از روز استقلال اوکراین هشدار داد

در اثر انفجارهای تازه در کریمه و اصابت موشک نزدیک نیروگاه هسته‌ای ۱۲ غیرنظامی زخمی شدند

زلنسکی تاکید کرد که اوکراینی‌ها نباید اجازه دهند مسکو «ناامیدی و ترس» را پیش از رویدادهای ۲۴ اوت گسترش دهد - AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از مردم این کشور خواست تا روز چهارشنبه که جشن‌های ۳۱ سالگی استقلال از حاکمیت شوروی برگزار می‌شود، هوشیار باشند.

این هشدار در شرایطی داده شده است که انفجارهای تازه‌ای در کریمه رخ داده و اصابت یک موشک باعث زخمی شدن ۱۲ غیرنظامی در نزدیکی یک نیروگاه هسته‌ای شده است.

به گزارش رویترز، زلنسکی تاکید کرد که اوکراینی‌ها نباید اجازه دهند مسکو «ناامیدی و ترس» را پیش از رویدادهای ۲۴ اوت گسترش دهد.

هنگام برگزاری این رویداد، تهاجم روسیه به اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز گردید، شش ماهه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در پیام ویدیویی شبانه خود گفت: «همه ما باید آگاه باشیم که روسیه در این هفته ممکن است تلاش کند کاری زشت و شرورانه انجام دهد.»

با توجه به این هشدارها، مقررات منع آمد و رفت در خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین تمدید شد. منع رفت و آمد معمولا از ساعت ۱۰ شب ادامه دارد و تا ساعت شش صبح طول می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، به گفته مقام‌های روسی و اوکراینی، روز شنبه، یک موشک روسی به منطقه مسکونی شهرکی در جنوب اوکراین نزدیک به یک نیروگاه هسته ای اصابت کرد و ۱۴ غیرنظامی زخمی شدند.

مقامات اوکراینی گفتند که حمله به ایستگاه هسته‌ای پیودنوکراینسک (جنوب اوکراین) و گلوله‌باران‌های تازه در نزدیکی ایستگاه زاپوریژیا، نگرانی‌ها از یک حادثه هسته‌ای را افزایش داده است.

زلنسکی در سخنرانی خود به سلسله انفجارهای اخیر در کریمه نیز اشاره کرد و گفت: «اشغال آن منطقه موقتی است، ما بازمی‌گردیم.»

اوکراین مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته، اما تحلیلگران می‌گویند برخی از این حمله‌ها با استفاده از تجهیزات جدید مورد استفاده نیروهای این کشور امکان‌پذیر شده است.

طی آخرین حمله به کریمه، فرماندار منصوب روسیه که غرب او را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت که یک پهپاد صبح شنبه به ساختمانی در نزدیکی مقر ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کرده است.

میخائیل رازوژایف، در پیامی با ابراز خرسندی از شکست خوردن این حمله گفت: «یک پهپاد در ارتفاع پایین پرواز می‌کرد اما درست بالای مقر ناوگان سرنگون شد.»

او گفت که سیستم ضدهوایی منطقه دوباره فعال شده است.

همزمان، رسانه‌های اوکراینی از انفجار در شهرهای مجاور، از جمله استراحتگاه‌های یوپاتوریا، اولنیوکا و زائوزیورنویه خبر دادند.

با تداوم درگیری‌ها و افزایش نگرانی درباره حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای، روسیه و اوکراین اتهام‌های جدیدی مبنی بر گلوله‌باران اطراف نیروگاه زاپوریژیا که از ماه مارس در اختیار روسیه بود، به یکدیگر نسبت دادند.

ولادیمیر روگوف، یک مقام انتصابی روسیه در شهر نزدیک انرودار، گفت که نیروهای اوکراینی حداقل چهار حمله به این نیروگاه انجام داده‌اند. در سوی مقابل، یوهن یتوشنکو، شهردار نیکوپل تحت کنترل اوکراین در کرانه مقابل رودخانه دنیپرو، اظهار کرد که نیروهای روسی بارها این شهر را گلوله‌باران کرده‌اند.

گفتگوها در مورد فراهم کردن اقدامی برای بازدید آژانس هسته‌ای سازمان ملل از نیروگاه زاپوریژیا بیش از یک هفته به طول انجامیده است. مقامات اوکراین از سازمان ملل و دیگر نهادهای جهانی خواسته‌اند که نیروهای روسیه را مجبور به ترک نیروگاه کنند.

بیشتر از جهان