سازمان ملل: آمریکا ۱۵۰ هزار تن غلات از اوکراین می‌خرد و به گرسنگان جهان می‌دهد

منطقه شاخ آفریقا با خشکسالی و احتمال جدی قحطی روبرو است

پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، با بالارفتن بهای جهانی مواد غذایی، شمار گرسنگان در جهان بیشتر شده است - SERGEI SUPINSKY / AFP

آمریکا در تدارک خرید حدود ۱۵۰ هزار تن غلات از اوکراین ظرف چند هفته آینده است و قرار است این غلات را به کشورهایی که به غذا نیاز دارند ارسال کند. رئیس برنامه جهانی غذا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن تایید این خبر گفت این غلات از بنادری ارسال می‌شوند که در توافق اخیر حصر آن‌ها رفع شده است.

اما دیوید بیزلی گفت اینکه غلات به چه کشورهایی فرستاده می‌شوند هنوز تعیین نشده است و مذاکرات در این زمینه ادامه دارد. این نهاد سازمان ملل سخت تلاش می‌کند با بحران گرسنگی و غذا که در ماه‌های اخیر در بخش‌های وسیعی از دنیا شدت گرفته است، مقابله کند. میزانی که با کمک آمریکا فرستاده خواهد شد شش بار اولین کشتی‌‌ای است که سازمان جهانی غذا اخیرا موفق شد از اوکراین به سوی شاخ آفریقا بفرستد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز جمعه به اودسا، بندر اوکراین بر کرانه دریای سیاه، سفر کرد و تاکید کرد که اقدام‌های بسیاری باید انجام شود تا غلات اوکراین و همچنین محصولات غذایی و کودهای تولید روسیه بتوانند به بازارهای جهانی برسند. گوترش گفت: «وقت آن رسیده است که شاهد پشتیبانی عظیم و سخاوتمندانه باشیم تا کشورهای در حال توسعه بتوانند از این بندر و سایر بنادر غذا خریداری کنند.»

قاره آفریقا بیش از هر جای دیگری با بحران گرسنگی روبرو است. شبه‌جزیره شاخ آفریقا که شامل کشورهایی همچون اتیوپی، سومالی و کنیا است در حال حاضر با مشکل جدی خشکسالی روبرو است. آقای بیزلی به این منطقه سفر کرد و روز جمعه از شمال کنیا با خبرنگاران سخن گفت. او زیر درخت اقاقیا نشسته بود و در اطرافش زنان محلی قرار گرفته بودند که به آسوشیتدپرس گفتند از سال ۲۰۱۹ در آن منطقه باران نیامده است. در فصل جاری نیز ادامه عدم بارش باعث شد بسیاری کشورها، به‌خصوص سومالی، با بحران جدی قحطی مواجه باشند. تا همین حالا، هزاران نفر بر اثر گرسنگی جان سپردند. طبق آمار برنامه جهانی غذا، ۲۲ میلیون نفر گرسنه‌اند.

بیزلی گفت به احتمال زیاد، در هفته‌های آینده رسما اعلام قحطی شود. او به این اشاره کرد که افزایش قیمت سوخت و غذا که از جمله به‌دلیل حمله روسیه به اوکراین صورت گرفته‌اند، اوضاع را بدتر از قبل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولین کشتی کمکی از اوکراین به‌زودی با ۲۳ هزار تن غلات وارد منطقه می‌شود که به گفته آقای بیزلی، برای یک ماه غذای ۱.۵ میلیون نفر کافی است. انتظار می‌رود این کشتی تا ۲۶ یا ۲۷ اوت وارد بندر جیبوتی شود. سپس، گندم از راه زمینی به منطقه شمال اتیوپی ارسال می‌شود، جایی‌که میلیون‌ها نفر در مناطق تیگرای، آفار و آمهارا نه فقط با خشکسالی بلکه با جنگ داخلی مرگبار نیز مواجه‌اند.

سازمان جهانی غذا که در رم مستقر است، سال گذشته با خرید غلات به ۱۳۰ میلیون نفر غذا داد. از این میان، نیمی از غلات از اوکراین خریداری شده بودند، اما از زمان آغاز جنگ در ماه فوریه، این کشور امکان صادرات غذا و استفاده از بنادر خود را از دست داده بود. اما توافق‌ روسیه و اوکراین در ماه گذشته، که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه به دست آمد، بار دیگر به اوکراینی‌ها امکان صادرات غلات را داده است. از زمان امضای این توافق در ۲۲ ژوییه، حدود ۲۵ کشتی با ۶۳۰ هزار تن بار محصولات کشاورزی، بنادر اوکراین را ترک کرده‌اند. اولکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت‌های اوکراین، روز جمعه گفت ۱۰ کشتی باری دیگر نیز در حال حاضر دارند آماده ترک بنادر دریای سیاه با بار غلات می‌شوند.

گوترش روز پنجشنبه در شهر لویو واقع در غرب اوکراین با ولودیمیر زلنسکی و رجب طیب اردوغان، روسای‌جمهوری اوکراین و ترکیه، دیدار کرد تا در مورد راه‌های گسترش صادرات از اوکراین گفت‌وگو کنند.

اما بیزلی تاکید کرد که گشایش آرام بنادر اوکراین و حرکت محتاطانه کشتی‌های باری در دریای سیاه (که مین‌گذاری شده است) بحران جهانی غذا را حل نمی‌کند. او تاکید کرد که کشورهای ثروتمند باید بیشتر به کشورهای فقیر کمک کنند و مشخصا از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواستار کمک شد. 

این مقام تاکید کرد که اگر تنها یک روز سودهای نفتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به دست برنامه جهانی غذا برسد می‌تواند جان «میلیون‌ها نفر» را نجات دهد. او در ضمن از چین گلایه کرد و گفت: «چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و به ما پشیزی کمک نمی‌کند.»

بیشتر از اقتصاد