یک مقام ارشد اسرائیل: امیدواریم در نهایت توافقی با ایران امضا نشود

این مقام ارشد اسرائیلی گفت اگر توافقی هم با حکومت ایران امضا شود، اسرائیل تلاش خود را می‌کند تا بیشترین دستاوردها را از امضای این توافق داشته باشد

هرچند دولت اسرائيل با هرگونه توافق هسته‌ای با ایران مخالف است، برخی مقام‌های ارتش اسرائيل با احیای برجام موافق‌اندـ HANDOUT / AFP / EU DELEGATION IN VIENNA

پنج روز بعد از پاسخ رسمی حکومت ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام، در حالی که بیشتر گزارش‌ها و تحلیل‌ها نشان از نزدیک شدن به توافق احتمالی دارد، یک مقام ارشد اسرائیلی ابراز امیدواری کرد که این تلاش‌ها در نهایت به نتیجه‌ نرسد و مذاکرات شکست بخورد.

روزنامه تایمز اسرائیل روز شنبه ۲۹ مرداد، به‌نقل از این مقام ارشد اسرائیلی، بدون ذکر نام، نوشت مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران قبلا پیشرفت‌های بیشتری داشت، اما اینک به‌طور ناگهانی حاکمان ایران برای رسیدن به توافق تمایل نشان می‌دهند.

به‌گفته این مقام ارشد اسرائیلی، ایرانی‌ها معمولا به‌سرعت پیش نمی‌روند. او ابراز امیدواری کرد که شرایط کنونی قابل بازگشت باشد.

روزنامه تایمز اسرائیل در بخش دیگری از گزارش روز شنبه‌ به‌نقل از این مقام ارشد اسرائیل نوشت اگر توافقی هم با حکومت ایران امضا شود، اسرائیل تلاش خود را می‌کند تا بیشترین دستاوردها را از امضای این توافق داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه نیویورک‌تایمز ماه گذشته در گزارشی نوشت هرچند دولت اسرائيل آشکارا با هرگونه توافق هسته‌ای با حکومت ایران مخالف است، برخی از مقام‌های ارتش اسرائيل، به‌طور مشخص شاخه «اطلاعات ارتش اسرائیل»، دلایلی برای حمایت از احیای برجام دارند.

بر اساس داده‌هایی که روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش ماه گذشته منتشر کرد، آهارون هلیوا، رئیس جدید اطلاعات ارتش اسرائيل، در گفت‌وگوهای «داخلی» استدلال می‌کند که هرگونه توافق با حکومت ایران، حتی توافق بد، از وضعیت فعلی بهتر است، چرا که برنامه اتمی حکومت ایران را در هر سطحی که قرار دارد متوقف می‌کند و به ارتش اسرائیل زمان می‌دهد تا ظرفیت‌هایش را برای حمله گسترده به زیرساخت‌های اتمی جمهوری اسلامی بازسازی کند.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از این مقام ارشد اسرائیلی، نوشت اگر در این مرحله توافقی با حکومت ایران امضا شود، این نشان می‌دهد طرح خروج آمریکا از توافق‌ هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۸ اقدام درست و حساب‌شده‌ای نبود و «طرح جایگزین» یا «نقشه ب» نداشت.

هفته آینده قرار است ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در واشنگتن با مقام‌های آمریکایی درباره آخرین تحولات مربوط به «مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران» دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.