سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: گفتگو با عربستان سعودی به سطح خوبی رسیده است

ابوالفضل عمویی اعلام کرد که امیدوار است به زودی گفتگوهای دیپلماتیک میان دو کشور صورت پذیرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حمله نظامی روسیه به اوکراین را یک فرصت خوب برای جمهوری اسلامی عنوان کرد - JOE KLAMAR, OZAN KOSE / AFP

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، اعلام کرد که گفتگوی جمهوری اسلامی با عربستان سعودی به سطح خوبی رسیده است.

به گزارش روزنامه شرق، عمویی در مورد مذاکرات تهران و ریاض گفت: «دولت مسیر گفتگو برای احیای روابط با عربستان سعودی را دنبال کرده است، اطلاعاتی که ما دریافت کرده‌ایم این است که در این زمینه به سطح بسیار خوبی رسیده‌ایم؛ امید است که به زودی گفتگوهای دیپلماتیک میان دو کشور صورت پذیرد چراکه قطعا این اقدام می‌تواند مقدمه‌ای برای احیای روابط سیاسی باشد.»

عمویی با تاکید بر اهمیت رابطه دوجانبه با عربستان سعودی گفت: «هرچند که ایران به عنوان یک کشور مؤثر در منطقه ممکن است انتقاداتی را به مواضع عربستان سعودی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد، اما این موضوع نافی وجود یک رابطه دوجانبه برای پیگیری مسائل و تبادل نظر بر روی موضوعات مختلف نخواهد بود.»

این نماینده مجلس در مورد روابط ایران با کشورهای منطقه گفت: «مذاکرات ما در حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس با جدیت پیگیری می‌شود. ساخت، تقویت و احیای روابط دوجانبه موضوع مهمی است که کار و زمان می‌برد، نباید انتظار داشت که با فوریت این اهداف محقق شوند، اما در همه موضوعات، دقت اصلی ما بر روی حفظ و تأمین منافع ملی است.»

پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که قطع روابط حکومت ایران با عربستان سعودی به روابط ایران با شماری از کشورها، از جمله کویت و امارات، آسیب زده است.

امیر عبداللهیان ۳۱ تیرماه امسال با حضور در یکی از برنامه‌های شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، گفته بود که فاز مذاکرات امنیتی میان حکومت ایران و عربستان سعودی به‌پایان رسیده و سعودی‌ها تمایل دارند «فاز سیاسی و علنی» مذاکرات را آغاز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمویی با بیان اینکه یکی از اتفاقات مهم و قابل توجه در حوزه سیاست خارجی، تقویت همکاری‌های ایران در حوزه همسایگی است، عنوان کرد: «به طور خاص در حوزه آسیای میانه شاهد دیپلماسی پرترددی بودیم؛ رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه و مقامات منطقه نیز به کشور ما سفرهای متعددی داشته‌اند. بخشی از توافقات به منصه اجرا نیز رسیده است. از جمله بخش سوآپ گازی که بین ترکمنستان و آذربایجان رخ داده است.»

او با تمجید از سیاست خارجه دولت ابراهیم رئیسی عنوان کرد که با وجود اینکه هنوز توافقی میان ایران و غرب صورت نگرفته اما دولت رئیسی مسیر رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حمله نظامی روسیه به اوکراین را یک فرصت خوب برای جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: «بحران اوکراین یکی از همین فرصت‌ها را برای ما فراهم کرده است، لذا ابعاد مختلف این موضوع باید به جد مد نظر قرار بگیرد؛ البته تقویت تجارت از مسیر کریدور شمال و جنوب نشانه‌ای از توجه به اتفاقات اخیر منطقه است.»

عمویی با تاکید بر تداوم همکاری تجاری ایران و روسیه گفت: «اگر همکاری‌های ایران با کشور روسیه به تکمیل حلقه‌های باقی‌مانده از کریدور شمال و جنوب منجر شود می‌تواند موقعیت ژئوپولتیک کشورمان را نیز تقویت کند.»

پیش از این عنوان شده بود که ایران پهپادهای جنگی خود را در اختیار روسیه قرار داده است و کارشناسان روس برای یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها به ایران سفر کرده‌اند. پس از انتشار گزارش‌هایی درباره آموزش نیروهای روسی در ایران، وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن تایید این موضوع اعلام کرد این آموزش‌ها بخشی از توافق انتقال پهپاد میان دو کشور ایران و روسیه بوده‌ است.

سرگئی بوردیلیاک، سفیر اوکراین در تهران، فروردین ماه امسال با انتقاد از عملکرد ایران در درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین گفته بود: «ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است اما اگر مثلا فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید موادغذایی‌تان را از اوکراین تامین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟»