استاد حوزه علمیه: برخورد قهرآمیز با زنان «بدحجاب» سند قرآنی دارد

نیروی انتظامی نیز پیش‌تر زنان را به برخورد خشونت‌آمیز در صحنه تهدید کرده بود

جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته، به بهانه نداشتن «حجاب اسلامی»، برای زنان در مکان‌های عمومی مزاحمت ایجاد کرده است‌ـ BEHROUZ MEHRI / AFP

با گسترده‌تر شدن ابعاد مبارزه با حجاب اجباری، وابستگان حکومت می‌کوشند برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان را با ادعای «دین‌داری» رسمیت ببخشند. در ادامه این تلاش‌ها، حسین عشاقی، استاد حوزه علمیه قم، مدعی شد که به‌کارگیری نیروی قهرآمیز برای با حجاب کردن زنان سند قرآنی دارد. 

او در یادداشتی با عنوان «اسناد قرآنی مشروعیت اجبار به ‌حجاب در حکومت دینی» در خبرگزاری رسمی حوزه، به آیاتی از سوره‌های «هود» و «حج» استناد کرد و با طرح این ادعا که نداشتن حجاب «فساد» است، نوشت: «در حکومت مومنانه برای جلوگیری از منکراتی مانند بدحجابی باید از قدرت قهرآمیز استفاده کرد و اگر از قدرت قهرآمیز در جلوگیری یا رفع این ناهنجاری‌ها استفاده نشود، خلاف این آیه قرآنی است و به وظیفه ایمانی عمل نشده است.» 

عشاقی در ادامه نوشته‌اش، برخورد قهرآمیز با زنان را وظیفه حاکمان نیز خواند و مدعی شد «به‌کارگیری نیروی قهرآمیز برای جلوگیری از ناهنجاری‌ها یک وظیفه شرعی برای حاکمان است که نباید ترک شود». 

طبق ادعای این استاد حوزه علمیه، خودداری «مومنان» از امر به‌ معروف و نهی از منکر نیز نشان‌دهنده «نقیصه‌» در ایمان آنان است. 

حکومت جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته، به بهانه نداشتن «حجاب اسلامی»، برای زنان در مکان‌های عمومی مزاحمت ایجاد کرد اما حالا با روی کار آمدن دولت رئیسی، مزاحمت‌ها افزایش یافته‌اند؛ از یک سو، نیروهای حکومتی در فضاهای عمومی به سرکوب و آزار زنان می‌پردازند و از سوی دیگر، نظریه‌پردازهای مذهبی حکومت به این برخوردهای خشونت‌آمیز  رنگ‌ولعاب شرعی می‌دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در مشهد،  گفته بود که مردم باید در خیابان‌ها به زنان «بدحجاب» اعتراض کنند.

او با بیان اینکه رهبر ایران فرمان آتش به اختیار داده است، گفت: «اگر زنی در خیابان روسری خودش را از سرش برداشت، باید با اعتراض مردم مواجه شود و ببیند که در میان مردم جایی ندارد. در این صورت، مطمئن باشید که دو روسری هم سر خواهد کرد.»

برخی مراجع تقلید مثل حسین نوری همدانی و ناصر مکارم شیرازی هم از مقام‌های حکومتی خواسته‌اند اداره‌های دولتی را از زنان به گفته آنان «بدحجاب» پاکسازی کنند. 

در همین رابطه، حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور، نیز در فروردین‌ سال جاری افرادی را که به گفته او «کشف حجاب» می‌کنند، تهدید کرد و گفت که ماموران پلیس اجازه دارند با این افراد برخورد کنند.

قبل از آن هم قاسم رضایی، جانشین او در ناجا، گفته بود که افراد بدحجاب در صحنه «تنبیه» خواهند شد.