دید‌بان حقوق بشر از بریتانیا خواست در روند تخلیه شهروندان افغانستان گام‌ عملی بردارد

در یک سال گذشته وضعیت زنان، دختران، خبرنگاران، نظامیان و غیرنظامیان بدتر شده است

مدافعان حقوق بشر نگران اقدامات طالبان علیه حقوق بشرند-AFP/Wakil Kohsar

دید‌بان حقوق بشر در گزارشی که در هفدهم ماه اوت منتشر کرد با ابراز نگرانی از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر، اقتصاد و امنیت مردم افغانستان، اعلام کرد، در یک سال گذشته وضعیت زنان، دختران، خبرنگاران، نظامیان و غیرنظامیان بدتر شده است. دید‌بان حقوق بشر گفت طالبان زنان و مردان را بازداشت و شکنجه می‌کنند، به قتل می‌رسانند و گاهی افراد ناپدید می‌شوند.

این نهاد به همراه ائتلاف همبستگی افغانستان، دانشگاه میدلسکس لندن، معلمان در خطر، نهاد خیریه آزادی، مرکز عدالت و امنیت، انجمن پزشکان، اتحادیه حقوقدانان مهاجر، شورای پناهندگان اسکاتلند، اتحادیه سوله و اتحادیه توسعه و دیپلماسی افغانستان در بریتانیا، در یک نشست ویژه در پارلمان پیشنهادهایی را در مورد شهروندان افغانستان ارائه کردند.

بر اساس این پیشنهادها، بریتانیا باید روند تخلیه شهروندان افغانستان را سرعت بخشد و بازه زمانی مشخصی را برای خارج کردن این افراد اعلام کند. همچنین روند تخلیه و انتقال شهروندان افغانستان باید توسعه داده شود و افراد دیگری که مستقیم و غیرمستقیم با بریتانیایی‌ها کار کرده‌اند نیز شامل این روند شوند و زمینه خروج امن این افراد فراهم شود. این نهادها پیشنهاد کردند منابع بیشتری باید در اختیار این افراد قرار گیرد و موافقتنامه اخذ ویزای پاکستان برای شهروندان افغانستان تمدید شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهادها پیشنهاد کردند وزارت دفاع و اداره توسعه بریتانیا در هماهنگی با استراتژی ملی برای افغانستان، اهداف امنیت ملی را به گونه واضح و وسیع‌ تعریف و تعبیر کند. دیده‌بان حقوق بشر پیشنهاد کرد سهمیه ۱۵۰۰ نفری را که برای کارمندان بریتیش کانسیل، قراردادی‌های گارد اول و فارغ‌التحصیلان بورسیه چیفنینگ در نظر گرفته شده است‌، برداشته شوند تا شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان مانند زنان و گروه‌های اقلیت بتوانند به بریتانیا منتقل شوند و منتظر برنامه‌های سال ۲۰۲۳ میلادی نباشند. همچنین پارلمان باید سهمیه‌ ۲۰ هزارنفری اس‌سی‌آر‌اس را افزایش دهد و مرحله انگشت‌نگاری را حذف کند. این نهادها پیشنهاد کردند بریتانیا برنامه‌های الحاق خانواده را که برای خانواده‌های اوکراینی اجرا می‌شود، برای شهروندان افغانستان نیز اجرا کند و یک برنامه الحاق خانواده برای شهروندان افغانستان در نظر بگیرد.

در یک سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند هزاران نفر از شهروندان افغانستان به کشورهای آمریکایی، اروپایی و استرالیا رفته‌اند. بریتانیا پیش ازاین اعلام کرد که ۳۷ هزار شهروند افغانستان در بریتانیا در هتل‌ها زندگی می‌کنند و این کشور در حال انتقال آنان به خانه‌های مسکونی است.

بیشتر از جهان