حضور چهار زن در سمت‌های کلیدی موساد

در حال حاضر هیئت اجرایی موساد، که نقش رهبری این سازمان را ایفا می‌کند، به‌وسیله چهار زن اداره می‌شود

روزنامه اورشلیم‌پست انتخاب این دو زن به سمت‌های ارشد موساد را «تاریخ‌ساز» توصیف کرد -- منبع: وزارت دفاع اسرائیل

سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) اعلام کرد دو زن در این سازمانِ امنیتی به سمت‌های ارشد انتخاب شده‌اند. روزنامه اورشلیم‌پست با انتشار این خبر در روز پنجشنبه، ۱۸ اوت ۲۰۲۲، این اقدام موساد را «تاریخ‌‌ساز» توصیف کرد و نوشت از این پس هیئت اجرایی موساد، که این سازمان را هدایت می‌کند، به‌وسیله چهار زن اداره می‌شود.

به‌گزارش اورشلیم‌پست از میان این دو زن، نخستین‌شان، که از او به‌عنوان مامور A یاد شده، مسئولیت اداره اطلاعات موساد را بر عهده دارد؛ سمتی که معادل ریاست اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل است. اورشلیم‌پست در مورد اداره اطلاعات موساد نوشت که غیر از مامور A معاون او، یعنی مامور H، نیز در اداره این بخش از موساد مشارکت می‌کند.

 دومین زن نیز، که از او به‌نام مامور K نام می‌برند، به ریاست میز ایران در موساد انتخاب شده است. رئیس میز ایران در سازمان موساد، مسئولیت شناسایی و مقابله با تمامی اشکال تهدیدهایی را بر عهده دارد که از سوی جمهوری اسلامی ایران به‌وجود می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از انتخاب این دو زن، بالاترین سمتی که یک زن در سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل به‌دست آورده بود به آلیزا مگن تعلق داشت؛ زنی که ۳۰ سال قبل معاون مدیر موساد بود. در حال حاضر اما به‌غیر از A و K دو مامور زن دیگر با نام‌های H و E سمت‌های ارشد موساد را به‌دست آورده‌اند: H  همانطور که پیش‌تر گفته شد، معاون اداره اطلاعات موساد است و E نیز اخیرا به معاونت بخش نیروی انسانی موساد انتخاب شده است.

بر اساس بیانیه موساد در این زمینه، یکی از مسئولیت‌های رئیس اداره اطلاعات موساد، که مامور A مسئولیت آن را بر عهده دارد، مقابله با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، نبرد با تروریسم جهانی و همچنین عادی‌سازی روابط با اعراب است.

رئیس فعلی اداره اطلاعات موساد، در یکی از سخنرانی‌های اخیرش زن‌های اسرائیلی را تشویق کرد تا به موساد بپیوندند چون از نظر او امکاناتی در این سازمان وجود دارد که می‌تواند رشد و تحقق ظرفیت‌های بالقوه زن‌ها را محقق کند.

در بیانیه موساد همچنین به مسئولیت‌های مامورK اشاره شده است. بر پایه این بیانیه او به غیر از مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، مسئول هماهنگی بین شاخه‌های عملیاتی، فناوری و اطلاعاتی موساد است.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل که این دو مامور بلند پایه موساد را از نزدیک می‌شناسد، به خبر انتخاب آنها به سمت‌های جدیدشان واکنش نشان داد و ضمن آنکه از این تصمیم مدیران سازمان موساد تمجید کرد، در حساب کاربری توییترش نوشت:«این دو نفر در قبال توسعه موساد و وظیفه‌ای که به آنها محول شده، به‌شدت احساس مسئولیت می‌کنند.»

بیشتر از جهان