ترامپ می‌خواهد فیلم دوربین‌های مداربسته از تفتیش مارالاگو را منتشر کند

این فیلم به‌شدت تحت مراقبت است و در «اختیار کسی خارج از حلقه وکلا گذاشته نشده است»

طبق گزارش‌ها، اف‌بی‌آی ۱۱ مجموعه اسناد را از ملک رئیس‌جمهوری سابق برد که برخی از آن‌ها برچسب فوق محرمانه داشتند و به جنگ‌افزارهای هسته‌ای مربوط می‌شدند- Giorgio VIERA / AFP

بر اساس گزارشی جدید، دونالد ترامپ ممکن است به فکر انتشار تصاویر دوربین‌های امنیتی از جست‌وجوی اقامتگاهش در مارالاگو توسط اف‌بی‌آی باشد، چرا که برخی از متحدانش او را برای علنی کردن آن‌ها تحت فشار قرار داده‌اند.

یک فرد مطلع از این مکالمات به سی‌ان‌ان گفت برخی از دستیاران و متحدان رئیس‌جمهوری سابق او را تشویق می‌کنند تا فیلم‌های محرمانه این حمله را در تبلیغاتی مشابه کارزار انتخاباتی به نمایش بگذارد.

این منبع [آگاه] گفت فیلم دوربین‌های مداربسته به‌قدری محرمانه نگه داشته شده است که تصور می‌شود فیلم کامل آن را هنوز حتی خود رئیس‌جمهوری سابق نیز ندیده است.

منبع [آگاه] سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد: «فکر نمی‌کنم در اختیار کسی خارج از حلقه وکلا گذاشته شده باشد».

کریستینا باب، وکیل ترامپ، پیشتر گفته بود که رئیس‌جمهوری سابق و خانواده‌اش «در عمل قادر به دیدن همه چیز» از طریق فیلم دوربین‌های مداربسته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، به نظر می‌رسد نظر اطرافیان او در مورد این پیشنهاد متفاوت است و برخی می‌گویند این امر باعث تقویت روحیه بدنه رای‌دهندگان به حزب جمهوری‌خواه می‌شود در حالی‌که مخالفان در مورد نتیجه معکوس احتمالی هشدار می‌دهند.

شان هانیتی، خبرنگار فاکس نیوز، هفته گذشته در مصاحبه‌ای از اریک ترامپ پرسید: «ممکن است بخواهید- هنوز فیلم دوربین‌ها را دارید، درست است؟ ممکن است بخواهید- آیا اجازه دارید آن را برای مردم کشور منتشر کنید؟»

پسر رئیس‌جمهوری سابق در پاسخ گفت: «مطمئنا شان. در زمان مناسب» و پیشنهاد کرد همه افسران مجری قانون، حتی ماموران اف‌بی‌آی باید برای شفافیت از دوربین [قابل نصب روی] لباس استفاده کنند.

یکی از متحدانی که از ترامپ خواسته است این فیلم را منتشر کند، استیو بنن، راهبردشناس ارشد سابق کاخ سفید، است که با اشاره به اصطلاحی از فیلم ماتریکس  گفت: «ملت را وادار به خوردن قرص قرمز» خواهد کرد، یعنی انتخاب گزینه‌ای که به درک واقعیتی ناراحت‌کننده یا متحول‌کننده زندگی منجر می‌شود.

یکی دیگر از متحدان ترامپ که هویت او همچنان اعلام نشده است به سی‌ان‌ان گفت منتشر کردن این فیلم «باعث خواهد شد موزهای کوفتی بدنه رای‌دهندگان» ببینند چطور ماموران اف‌بی‌آی «وقتی رئیس‌جمهوری ترامپ خارج از شهر بود در مارالاگو می‌لولیدند».

اما مخالفان این پیشنهاد می‌گویند این راهبرد ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد زیرا حامیان او به چشم خود می‌بینند و می‌فهمند ماموران فدرال از اقامتگاه او در پالم‌ بیچ چه انبوهی از اسناد و از جمله اسناد محرمانه را برده‌اند.

یکی دیگر از متحدان ترامپ به شرط اعلام نشدن هویتش گفت متوجه نمی‌شود این کار چطور می‌تواند به او کمک کند.

این فرد گفت: «خواندن مشتی شماره از فهرست موجودی‌ها یک چیز است و مشاهده این که ماموران نیروی انتظامی دارند در عمل ده دوازده جعبه را از خانه رئیس‌جمهوری ترامپ بیرون می‌برند و می‌دانند احتمالا حاوی اسناد حساس است، چیز دیگری است.»

در گزارش سی‌ان‌ان همچنین آمده است زمان‌بندی هم اهمیت حیاتی دارد و پیش از آن که ترامپ به‌طور رسمی اعلام کند دوباره به میدان انتخابات ریاست‌جمهوری می آید، این فیلم را می‌توان منتشر کرد.

مشخص نیست این فیلم به‌طور دقیق چه چیزی را افشا خواهد کرد. باب هم گفته بود ماموران اف‌بی‌آی ابتدا به کارکنان مارالاگو دستور دادند تمام دوربین‌های امنیتی ملک را خاموش کنند، اما گروه حقوقی بعدا توانست تضمین بگیرد که از تفتیش فیلم‌برداری شود.

ترامپ روز سه‌شنبه ۱۶اوت (۲۵مرداد)، از تقاضای اف‌بی‌آی برای خاموش کردن دوربین‌های امنیتی به‌شدت انتقاد کرد. «اف‌بی‌آی در یورش به مارالاگو تقاضا کرد تمام دوربین‌های امنیتی  خاموش شود. قضیه چه بود؟ ما گفتیم نه خیر!»

طبق گزارش‌ها، اف‌بی‌آی ۱۱ مجموعه اسناد را از ملک رئیس‌جمهوری سابق برد که برخی از آن‌ها برچسب فوق محرمانه داشتند و به جنگ‌افزارهای هسته‌ای مربوط می‌شدند.

وزارت دادگستری طبق حکم این تفتیش در حال تحقیق است که آیا ترامپ سه قانون فدرال و از جمله قانون مقابله با جاسوسی را زیر پا گذاشته است یا خیر.

© The Independent

بیشتر از جهان