ورزشگاه‌های فرسوده کشش لیگ را ندارند

لیگ برتر فوتبال ایران اکثرا در ورزشگاه‌هایی برگزار می‌شود که گاهی حتی ایمن هم نیستند

برای مدیران دولتی ایران، تخصیص بودجه به منظور بهسازی زیرساخت‌های ورزشی اهمیتی ندارد- ایرنا

بیست‌ودومین دوره لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران هفته گذشته شروع شد، ولی هنوز تعداد زیادی از تیم‌ها ورزشگاهی شایسته میزبانی از مسابقات لیگ برتر ندارند و مجبورند در ورزشگاه‌های قدیمی و فرسوده بازی کنند.

در فوتبال ایران، ارقام قراردادهای بازیکنان و مربیان هر سال رشد می‌کنند اما برای مدیران دولتی ورزش ایران، تخصیص بودجه به منظور بهسازی زیرساخت‌ها اهمیتی ندارد.

نساجی قائمشهر در هفته اول لیگ، مجبور شد در ورزشگاه نقش جهان اصفهان که از معدود ورزشگاه‌های نوساز و استاندارد است، از مس رفسنجان میزبانی کند.

این حکایت برای تیم قدیمی استان مازندران، در کل لیگ فصل گذشته تکرار شد. ترمیم چمن و امکانات ورزشگاه وطنی یک سال است که شروع شده و هنوز به پایان نرسیده است.

قرار بود این ورزشگاه قدیمی که در سال ۱۳۲۵ تاسیس شد، برای شروع لیگ بیست‌ودوم آماده شود، ولی افتتاح دوباره آن زودتر از هفته سوم ممکن نخواهد بود.

خبرگزاری ایسنا در این باره نوشت: «نور ورزشگاه، ترمیم جایگاه وی‌آی‌پی، سیستم‌های صوتی، گیت‌های ورودی و خروجی و چمن از مهم‌ترین نقایص ورزشگاه وطنی‌اند که در مراحل پایانی قرار دارد. مسئله‌ای که باعث شد در برگزاری بازی در این ورزشگاه تردیدهایی به وجود آورد، وضعیت چمن است. با توجه به ریشه ضعیف و تراکم پایین چمن، بازی روی آن به آسیب جدی به آن منجر می‌شود.»

نفت آبادان، دیگر باشگاه باسابقه فوتبال ایران، هم ورزشگاهی قدیمی دارد که در سال ۱۳۳۰ تاسیس شد و پس از ۷۰ سال، به نظر می‌رسد که عمر مفیدش به پایان رسیده باشد.ورزشگاه تختی آبادان که پیش از این هم بازسازی شده بود، برای فصل جدید دوباره مرمت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جهانگیر کی‌شمس، مدیرعامل باشگاه، به خبرگزاری تسنیم گفت: «ساختمان مرکزی ورزشگاه که دارای مشکلاتی بود، اساسی بازسازی شد.» به این ترتیب، بخش جایگاه مهمانان، محل استقرار دوربین‌های صداوسیما و جایگاه خبرنگاران بازسازی شد؛ بدون آماده‌ شدن آن‌ها، نفت آبادان نمی‌توانست در هفته دوم از آلومینیوم اراک میزبانی کند.

ملوان انزلی هم به زحمت توانست ورزشگاه سیروس قایقران را برای میزبانی از استقلال در هفته دوم لیگ آماده کند. سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ، چند روز قبل درباره مشکلات این ورزشگاه که در سال ۱۳۴۶ بنا شد، به ایسنا گفت: «نقایص ورزشگاه سیروس قایقران فقط مشکلات زیرساختی جایگاه هواداران نبود. اصلی‌ترین نقص این ورزشگاه مشکل نور آن بود که البته اعلام کرده‌اند گویا درست شده است. همچنین وضعیت محل رفت‌وآمد، رختکن‌ها، سرویس‌ بهداشتی‌ها و جایگاه خبرنگاران باید درست می‌شد.»

حتی ورزشگاه آزادی، میزبان بازی‌های تیم ملی و بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس، هم فرسوده شده است و شرایط خوبی ندارد.

روزنامه گل خرداد ۱۴۰۱ از نشست کردن تعدادی از سکوهای این ورزشگاه قدیمی خبر داد و نوشت: «چند سکوی ورزشگاه آزادی نشست کرده‌ است و اگر به آن‌ها درست رسیدگی نشود، خطر ریزش، حتی در جریان بازی‌ها، نیز وجود دارد.

این موضوع از چشم مدیران و مسئولان مجموعه هم پنهان نمانده است و طبق شنیده‌ها، نامه‌نگاری‌هایی با وزارت ورزش و جوانان و سازمان تجهیز و توسعه اماکن ورزشی انجام داده‌اند.

گویا موضوع به شکل غیررسمی به گوش شهرداری تهران و آتش‌نشانی هم رسیده اما تا امروز هیچ گوش شنوایی وجود نداشته است تا احتمال اینکه در جریان یکی از بازی‌ها یا برنامه‌های فرهنگی، وقوع فاجعه‌ای مانند ورزشگاه شهید متقی ساری، پلاسکو و متروپل را شاهد باشیم، همچنان وجود داشته باشد.»

بیشتر از فوتبال