نخستین مشت‌زنان زن در عربستان سعودی: بوکس برای زنان هم هست

این برای نخستین بار است که مسابقه بوکس زنان در عربستان سعودی برگزار می‌شود

رملا علی نخستین مشت‌زن حرفه‌ای در سومالی به‌شمار می‌رود. او همچنین نویسنده و فعال اجتماعی است - AL BELLO AFP

شهر جده عربستان سعودی به‌زودی میزبان رقابت میان دو بوکسر زن است. این مشت‌زن‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که رقابت آنها الهام‌بخش دختران جوان سراسر جهان باشد تا خودشان زودتر دستکش‌هایشان را دست کنند.

شبکه خبر العربیه روز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با رملا علی، بوکسر بریتانیایی-سومالیایی و حریف او، کریستال گارسیا نووا از جمهوری دومینیکن، نوشت: این برای نخستین بار است که چنین رقابتی در یکی از شهرهای عربستان سعودی برگزار می‌شود.

رملا علی، روز چهارشنبه در جریان یک نشست خبری درباره رقابت روز شنبه‌ خود در برابر کریستال گارسیا نووا گفت: «این یک افتخار بزرگ است. من و حریفم نه تنها در این کشور، بلکه در سرتاسر جهان، الهام‌بخش بسیاری از دختران جوان و بسیاری از زنان خواهیم بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته رملا علی، این پیامی برای همه زنان جوان است که ورزش مشت‌زنی، صرفا برای مردان نیست، همه زنان جهان می‌توانند بوکس یاد بگیرند و مشت‌زن شوند.

رملا علی (شش پیروزی، بدون شکست، یک پیروزی با ضربه فنی) نخستین مشت‌زن حرفه‌ای در سومالی به‌شمار می‌رود. او همچنین یک نویسنده و فعال اجتماعی است.

علی پیشتر در مصاحبه با شبکه ای‌اس‌پی‌ان گفته بود: «این یک رخداد بسیار به‌یادماندنی است که در عربستان سعودی رخ می‌دهد. من و حریفم داریم با یکدیگر تاریخ‌ساز می‌شویم.»

تا چندی پیش‌ عربستان سعودی به طور سنتی محدودیت‌هایی برای حضور زنان در رقابت‌های ورزشی اعمال می‌کرد. با این حال، طی سال‌های گذشته، به‌ویژه در چارچوب برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، پیشرفت‌های زیادی در ورزش و حضور اجتماعی زنان در زندگی روزمره به‌دست آمده است. این برنامه‌‌های اصلاحات به دختران در عربستان سعودی اجازه داد برای نخستین بار در مدارس این کشور برنامه‌های ورزشی آزادانه داشته باشند.

بیشتر از ورزش