احمد مسعود: هر جا که امید باشد، مقاومت نیز خواهد بود

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، امیدوار است به همان نتایجی در مبارزه با طالبان برسد که پدرش احمد شاه مسعود به آنها دست یافت

WAKIL KOHSAR / AFP

رادیو عمومی ملی آمریکا، ان پی آر، در برنامه‌ای به مناسبت یک سالگی سقوط کابل و به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، به مقایسه نقش احمد شاه مسعود، و فرزندش احمد مسعود، در مبارزه با طالبان در دهه ۱۹۹۰ و دهه ۲۰۲۰ میلادی پرداخت.

احمد مسعود، در این برنامه با اشاره به اینکه بین افکار خود و پدرش تفاوتی احساس نمی‌کند، گفت: «من راه او را می‌پیمایم، اما وضعیت ما و افغانستان  با وضعیت گذشته متفاوت است.»

او که  در یک سالگی سقوط کابل با رادیو ان پی آر سخن می‌گفت، افزود: «البته که احمد شاه مسعود یک الگو و سرمشق است، نه تنها برای من، بلکه برای افراد و نسل‌های فراوان.»

کارل ایندوفر، دیپلمات آمریکایی، هم درباره احمد شاه مسعود به رادیو ان پی آر گفت: او مردی بسیار جذاب و کاریزماتیک بود. او جنگجویی واقعی بود که به صحبت درباره عملیات روی زمین و انجام حمله بعدی به طالبان بیشتر علاقه‌مند بود.

بمبگذاران انتحاری، درست دو روز پیش از عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر، احمد شاه مسعود را ترور کردند. جنگجویان احمد شاه مسعود، مهم‌ترین نیرویی شدند که به آمریکا در ساقط کردن طالبان کمک کردند. در آن زمان، آنها چهره احمد شاه مسعود را بر خودروهای خود می‌کشیدند.

پسر احمد شاه مسعود، در آن زمان تنها ۱۲ سال داشت. او که اکنون ۳۳ ساله است، می‌گوید نیروی اپوزیسیونی به نام جبهه مقاومت ملی، در دره پنجشیر پایگاه قدیمی پدر خود ساخته است.

احمد مسعود وضعیت کنونی را به‌مراتب بدتر از وضعیتی می‌داند که پدرش در دهه ۹۰ میلادی با آن روبه‌رو بود.

با این حال او گفت: « ما امیدواریم به همان نتایجی برسیم که احمد شاه مسعود به آنها رسید. و افغانستان را برای همه آزاد و امن کنیم.»

احمد مسعود در پاسخ به این پرسش که چه چیزی، وضعیت کنونی را بدتر از وضعیتی کرده است که احمد شاه مسعود با آن مواجه بود، گفت: « پدر من در آن زمان، وزیر دفاع فعال یک حکومت مشروع بود. او توانست تجربه، منابع و مشروعیت کسب کند، زیرا عضوی از یک حکومت مشروع در افغانستان بود، و متاسفانه ما هیچ‌یک از آنها را نداریم.»

از همه مهم‌تر این بود که احمدشاه مسعود کمک‌های بین‌المللی دریافت می‌کردږ حتی در عمل، بمب‌افکن‌های بی ۵۲ آمریکایی به یاری او و نیروهایش شتافتند.

احمد مسعود جوان اما می‌گوید که او هیچ کمکی بین‌المللی دریافت نمی‌کند.

او در مقایسه نیروهای خودش با نیروهای پدرش که حتی تانک‌های روسی در اختیار داشتند، گفت: «ما دیگر درگیر جنگی متعارف نیستیم. ما مشغول جنگی چریکی با طالبان هستیم. این امر می‌طلبد که نیروهای ما قابلیت تحرک بالایی داشته باشند، مراقب‌تر و فعال‌تر باشند و عملیات تاکتیکی کوچک‌تری با تاثیرات استراتژیک را به اجرا درآورند.»

روزنامه واشنگتن پست، حدود دو ماه پیش گزارشی از دره پنجشیر منتشر کرد که در آن گفته شده بود که هرچند درگیری‌هایی وجود دارد، اما نیروهای جبهه مقاومت ملی، هیچ قلمرویی را در اختیار ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود در پاسخ به این سوال که آیا او و نیروهایش در حال حاضر درصدد کنترل قلمرو مشخصی نیستند، گفت: اگر نیروی مقاومت بخواهد که کنترل پنجشیر را به دست بگیرد، من همین حالا هم می‌توانم این کار را انجام دهم، اما من قادر نخواهم بود که این منطقه را تا صبح فردا حفظ کنم.»

او افزود:« این همان چیزی است که ما سعی می‌کنیم جلو آن را بگیریم. همان‌طور که طالبان از تصرف شهرها تا زمانی که هنگام چنین کاری فرارسید، خودداری کردند. زیرا آنها هم می‌دانستند که می‌توانستند شهرها و مناطق مختلف را به تصرف خود درآورند اما قادر به حفظ مناطق تصرف‌شده نبودند.»

به گفته استیو اینسکیپ، خبرنگار ان پی آر، تحلیلگران امنیتی جبهه مقاومت ملی را در مجموع «ضعیف» ارزیابی می‌کنند، هرچند می‌گویند که این جبهه در هفته جاری و در سالگرد تصرف کابل از سوی طالبان، توانسته رشته حملاتی را به طالبان سامان دهد.

به گفته احمد مسعود، او به مذاکرات خود با طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر ادامه داده است.

رهبر جبهه مقاومت ملی به رادیو ان پی آر گفت: « طالبان برای من پیام می‌فرستند که نه. آنها دولتی فراگیر نمی‌خواهند. آنها پیروز نبرد هستند که کابل را تصرف و دولت خود را مستقر کرده‌اند. شما اگر بخواهید می‌توانید یکی از وزیران باشید و نه چیزی بیش از آن. شما سهمی بیشتر و حقی برای مطالبه‌ای بیشتر ندارید.»

احمد مسعود در پاسخ به این سوال که آیا واقعا طالبان از شما دعوت کرده‌اند که یکی از وزیران دولت آنها باشید، گفت: «بله البته. آنها به من پیشنهاد کردند که وزیر شوم، اما پاسخ من به آنها این بود که چنین کاری غیرممکن است. چنین کاری درست نیست زیرا مشکل افغانستان را حل نخواهد. ما نیازمند آن هستیم که فرآیندی مشروع را برقرار کنیم و اجازه دهیم مردم تصمیم بگیرند. شما چه کاره هستید که تصمیم بگیرید احمد مسعود یا کسی دیگر وزیر بشود یا نه. اجازه دهید مردم تصمیم بگیرند و یک فرآیند مشروع را بپذیرند و در پشت حکومت خود بایستند.»

او گفت: «اگر مردم حکومتی را انتخاب کنند که صد در صد از طالبان تشکیل شده باشد، من با آن مشکلی نخواهم داشت. اجازه دهیم که مردم تصمیم‌گیرنده باشند. ما باید قدرت را به مردم افغانستان دهیم.»

احمد مسعود درباره آخرین زمانی که با رهبران طالبان مذاکره کرده، افزود: «آخرین مذاکره ما یک ماه پیش صورت گرفت و پس از آن، گفتگویی بین دو طرف انجام نشده است.»

در ادامه این گفتگو، استیو اینسکیپ از احمد مسعود پرسید: « شما در صحبت‌های خود اشاره کردید که کمکی از غرب دریافت نمی‌کنید. شما چگونه سلاح، مهمات و حقوق جنگجویان خود راتامین می‌کنید؟»

احمد مسعود در پاسخ به این سوال گفت: «بیش و پیش از هر چیز، سخاوتمندی مردم افغانستان منبع اصلی تامین نیازهای سربازان ماست. آنها از مردم حمایت می‌کنند و مردم به آنها کمک می‌کنند.»

او افزود « ما به سربازان و افرادی که داریم هیچ حقوقی نمی‌دهیم. آنها جنگجویان راه آزادی هستند که برای آزادی سرزمین و خانواده‌های خود می‌جنگند.»

احمد مسعود تاکید کرد: «ما هیچ کمکی از بیرون از افغانستان دریافت نمی‌کنیم. ما همه چیز را می‌توانیم در داخل افغانستان تهیه کنیم. در حال حاضر، افغانستان یک زرادخانه برای منطقه است.»

او تاکید کرد که طالبان می‌دانند چگونه به مردم و غیرنظامیان آسیب برسانند و توانسته‌اند به مدت یک سال در قدرت باقی بمانند، اما چیزی که آنها نمی‌دانند این است که هر جا که امید وجود دارد، مقاومت نیز وجود خواهد داشت.

بیشتر از جهان