تلاش برای توجیه مجلس با روشن کردن بخشی از نیمه تاریک مذاکرات هسته‌ای

نمایندگان پیش از برگزاری این جلسه از مذاکرات هسته‌ای به کلی بی‌اطلاع بودند

مذاکرات هسته‌ای و پیش‌نویس توافق‌نامه برجام نقاط تاریک فراوانی برای بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی دارد- تسنیم

مجلس پس از مدت‌ها بی‌خبری از محتوای مذاکرات هسته‌ای، برای احیای احتمالی توافق‌نامه برجام توجیه شد تا در صورت امضای دوباره این توافق‌نامه، نه‌تنها ساز مخالف نزند، بلکه از آن دفاع و تصویبش کند.

مسئولیت این توجیه به علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای سپرده شده بود تا روز چهارشنبه ۲۶ مرداد در یک جلسه غیرعلنی با نمایندگان سخن بگویند.

از شواهد و قرائن چنین برمی‌آید که ایران و غرب بر سر احیای برجام به توافق‌های نهایی رسیده‌اند و آمریکا و سه کشور اروپایی مشغول بررسی آخرین پیشنهاد‌های تهران هستند.

جبار کوچکی‌نژاد یکی از نمایندگانی است که گفته مجلس در جریان مذاکرات نبوده، اما او اطلاع دارد در آخرین پیشنهاد تهران، هفت یا هشت مورد به طرف‌های اروپایی اعلام شده که باید در متن پیش‌نویس احیای برجام لحاظ شود.

کوچکی‌نژاد درباره این اصلاحیه‌ها توضیح بیشتری نداده است، اما از قرار معلوم تعیین غرامت در صورت خروج غرب از توافق‌نامه، یکی از بند‌های پیشنهادی یا اصلاحی جمهوری اسلامی است.

شهریار حیدری دیگر نماینده مجلس است که گفته «متن توافق در حال رد و بدل شدن برای دست‌یابی به نتیجه نهایی است و در جلسه آینده وزرای امور خارجه ۱+۴ منتج به توافق هسته‌ای خواهد شد.»

خبرگزاری ایرنا هم گزارش کرده این سه مقام در جلسه روز گذشته خود با کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته‌اند غربی‌ها در مذاکرات «دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته و اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشور حفظ خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ابراهیم رئیسی، هم همسو با تلاش این سه نفر در جلسه غیرعلنی مجلس در توییتی اعلام کرده که «مذاکره کنندگان به خوبی از دستاوردهای قانون مجلس» صیانت کرده‌اند.

این توییت اشاره‌ای به «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» که در مجلس تصویب شده و حالا جمشیدی به طور تلویحی نوشته که در پیش‌نویس توافق‌نامه برجام از این قانون تخطی نشده است.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، هم تاکید کرده که این قانون «نقشه راه مجلس در مذاکرات رفع تحریم‌هاست.»

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس هم درباره محتوای جلسه غیر علنی دو ساعته در مجلس تنها به این نکته اشاره کرده که عملکرد تیم مذاکره کننده بهتر از تیم قبلی بوده است.

سلیمی هم افزوده که هر توافقی که امضاء شود، باید در نهایت به تصویب مجلس برسد.

ولی اسماعیلی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس، اما نظر متفاوتی دارد و روز چهارشنبه به ایرنا گفته که «توافق» نیازی به تصویب مجلس ندارد، چرا که «به تیم مذاکره کننده اختیار تام داده شده است.»

اسماعیلی توضیح نداد که این اختیار توسط چه فرد یا نهادی به تیم مذاکره کننده داده شده است.