طالبان یک جوان را در کابل به جرم پخش اعلامیه تظاهرات زنان بازداشت و شکنجه کردند

عصمت در رسانه‌های اجتماعی فعال است و می‌گوید طالبان غیرپشتون‌ها را به بهانه‌های مختلف بازداشت می‌کنند

افرادی را که در فضای مجازی محتوای برخلاف طالبان را نشر کنند، با خطر شکنجه و بازداشت مواجهند-Wakil KOHSAR / AFP

جوانی که به‌تازگی از بند طالبان آزاد شده است، از بازداشت و شکنجه خود در زندان طالبان خبر داد. این جوان که عصمت نام دارد، به ایندیپندنت فارسی گفت که ماموران استخبارات طالبان ساعت ۹ صبح سیزدهم اوت هنگامی که برای خرید به بازار پل سرخ کابل رفته بود، ناگهان به او حمله کردند، کیسه‌ای بر سرش کشیدند و او را با خود بردند.

به گفته عصمت، طالبان نخست با او با ملایمت برخورد کردند و تا سه ساعت مدام از او می‌پرسیدند که‌ آیا با جبهه مقاومت رابطه دارد، از چه کسی دستور می گیرد؟ آیا شخص خارجی به او دستور می‌دهد؟ و اعلامیه اعتراض‌های زنان را به دستور چه کسی در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته است؟ اما بعد، با مشت و لگد به جانش افتادند و او را به‌شدت کتک زدند.

 عصمت می گوید که پس از ضرب‌وشتم با مشت و لگد، به او شوک برقی وارد کرده‌اند و او از هوش رفته است.

 طالبان پس یک شبانه‌روز بازداشت و شکنجه، او را در منطقه ده‌مزنگ کابل رها کردند.

عصمت که اهل استان بغلان است، می گوید که چند سال کارمند تلویزیون افغان و و رادیو شهروند بود و اکنون در رسانه‌های اجتماعی فعال است و اعلامیه تظاهرات زنان را به این دلیل که برای عدالت‌خواهی راهپیمایی می‌کردند، پخش کرده است. او می‌گوید که با هیچ گروه نظامی و سیاسی رابطه ندارد اما طالبان هر روز جوانان غیرپشتون را به بهانه‌های مختلف بازداشت و شکنجه می کنند.

بر اساس گزارش نهادهای رسانه‌ای، در یک سال تسلط این گروه بر افغانستان، هزاران نظامی سابق و افراد غیرنظامی به بهانه‌های گوناگون بازداشت و شکنجه شده‌اند، شماری کشته شده و برخی هم ناپدیدند.

طالبان در هفتم ژوئن ۲۰۲۲، اجمل حقیقی، مدل و فعال در یوتیوب را به همراه سه همکارش بازداشت کردند و تاکنون از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. طالبان گفته بودند که اجمل حقیقی به اتهام توهین به مقدسات بازداشت شده است. او پیش از بازداشت، در یک ویدیو، از مردم افغانستان عذرخواهی کرده بود.

نهادهای مدافع حقوق بشر بارها به بازداشت‌های خودسرانه طالبان انتقاد کرده‌اند اما این انتقادها هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

بیشتر از جهان