گلدمن ساکس: توافق هسته‌ای در کوتاه‌مدت بعید است

«حتی در صورت توافق، نفت ایران تا سال ۲۰۲۳ به بازارهای جهانی وارد نمی‌شود»

در صورت توافق و ورود نفت ایران به بازار، قیمت هر بشکه نفت خام برنت بین پنج تا ۱۰ دلار کاهش می‌یابد - Avril Horgan / linkedin

شرکت بانکی و مالی «گلدمن ساکس» (www.goldmansachs.com) دستیابی به توافق هسته‌ای ایران در کوتاه‌مدت را «نامحتمل» عنوان کرد و گفت که حتی اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد، نفت ایران تا سال ۲۰۲۳ به بازارهای جهانی وارد نمی‌شود.

در روزهای اخیر، بازار نفت تحت تاثیر خبرهایی درباره احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای قرار گرفت؛ زیرا احیای برجام راه را برای از سرگیری صادرات نفت خام ایران به جهان باز می‌کند. بهای جهانی نفت برنت روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، با حدود سه درصد کاهش، به کمترین میزان خود از ماه فوریه تاکنون رسید. با این حال، ‌بنا بر اعلام شرکت گلدمن ساکس، چنانچه توافق هسته‌ای انجام شود که البته در کوتاه‌مدت بعید است، باز هم مدتی طول می‌کشد تا عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی به جریان بیفتد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته ناظران، در حال حاضر موانع احیای برجام همچنان وجود دارد؛ جمهوری اسلامی ایران خواهان تضمین‌هایی است که ایالات‌متحده نه می‌خواهد و نه می‌تواند آن‌ها را ارائه کند. همچنین طرف ایرانی با توجه به صادرات روزانه یک‌ میلیون بشکه نفت خام و پیشرفت اهداف میان‌مدت هسته‌ای خود، برای دستیابی به توافق «انگیزه‌ پایینی» دارد.

شرکت گلدمن ساکس که پیش‌بینی کرده بود، بهای نفت خام برنت در سال ۲۰۲۳ برای هر بشکه به ۱۲۵ دلار می‌رسد، در ارزیابی تازه خود به نقل از تحلیلگران گفت که در صورت دستیابی به توافق و ورود نفت ایران به بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت خام برنت بین پنج تا ۱۰ دلار کاهش می‌یابد.

نفت برنت آخرین بار به قیمت ۹۲.۴۹ دلار در هر بشکه معامله شد.

جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه، ۲۴ مرداد، پاسخ مکتوب خود به متن پیشنهادی اروپا برای توافق هسته‌ای را به اتحادیه اروپا تحویل داد. گفته می‌شود، اکنون مهم‌ترین مسئله باقی‌مانده درخواست تضمین و پرداخت غرامت طرف آمریکایی در صورت خروج از برجام است. خواسته‌ای که طرف ایرانی مطرح کرده است و تحلیلگران می‌گویند با توجه به قوانین موجود آمریکا، دولت کنونی این کشور نمی‌تواند چنین تضمینی را ارائه دهد.

بیشتر از جهان