روسیه از طرح ایستگاه فضایی مستقل خود رونمایی کرد

روسیه پس از سال ۲۰۲۴ ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک می‌کند

سازمان فضایی روسیه اعلام کرد بر ساخت نسخه خود از آزمایشگاه مستقر در مدار متمرکز خواهد شد - Nasa

روسیه یک ماه پس از آنکه اعلام کرد در سال ۲۰۲۴ از ایستگاه فضایی بین‌المللی «آی‌اس‌اس» (ISS) خارج خواهد شد، از طرح ایستگاه فضایی پیشنهادی خود رونمایی کرد.

روسکوسموس، سازمان فضایی روسیه، در بحبوحه تنش‌های فزاینده با غرب سر حمله به اوکراین که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، اعلام کرد که از پروژه [ایستگاه فضایی بین‌المللی] انصراف داده است و بر ساخت نسخه خود از آزمایشگاه مستقر در مدار متمرکز خواهد شد.

یوری بوریسوف که ماه گذشته به عنوان مدیر روسکوسموس منصوب شد، گفته بود: «تصمیم مبنی بر ترک ایستگاه [فضایی بین‌المللی] برای بعد از سال ۲۰۲۴ گرفته شده است.»

رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که سازمان فضایی روسیه روز دوشنبه از طرحی از ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی‌شده خود به نام ایستگاه خدمات مداری روسیه یا «راس» (ROSS) در نمایشگاه نظامی-صنعتی آرمی-۲۰۲۲ ( Army-2022) در اطراف مسکو رونمایی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم روسیه از ماه مه، یعنی زمانی که روسکوسموس اعلام کرد که ایستگاه فضایی بین‌المللی را به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو در پی جنگ در اوکراین ترک می‌کند، در دست بررسی بوده است.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود ایستگاه فضایی جدید در دو مرحله شروع به کار کند اما روسکوسموس تاریخ خاصی را برای آن اعلام نکرد.

بنا بر گزارش رسانه‌های دولتی روسیه، مرحله نخست برای سال ۲۰۲۶-۲۰۲۵ و حداکثر تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی شده است. انتظار می‌رود مرحله دوم و نهایی در سال‌های ۲۰۳۵-۲۰۳۰ راه‌اندازی شود.

چند کشور از جمله ایالات متحده آمریکا مجموعه‌ای از تحریم‌های اقتصادی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند و جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور، در ماه فوریه اعلام کرد که اقدام برای خروج از ایستگاه فضایی بین‌المللی «برنامه فضایی آن‌ها را تضعیف می‌کند».

اما با وجود شکاف و اختلاف بین غرب و روسیه، ناسا و روسکوسموس قراردادی برای [ارسال] فضانوردان منعقد کردند که بر اساس آن، فضانوردان از پاییز امسال همچنان با موشک‌های روسی به فضا خواهند رفت و کیهان‌نوردهای روسی هم برای انتقال به ایستگاه فضایی بین‌المللی با اسپیس‌اکس راهی فضا خواهند شد.

بر اساس این توافق، هم ناسا و هم روسکوسموس دست‌کم یک آمریکایی و یک روسی مستقر در ایستگاه فضایی خواهند داشت تا هر دو طرف [سهیم در] ایستگاه فضایی بین‌المللی بدون مشکل کار کنند.

در این بین، انتظار می‌رود ناسا و سایر شرکای بین‌المللی از جمله اروپا، ژاپن و کانادا تا سال ۲۰۳۰ به فعالیت در ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه دهند.

© The Independent

بیشتر از علوم