ناسا: روسیه دست‌کم تا ۲۰۲۸ در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌ماند

ایستگاه فضایی بین‌المللی به منظور کار مشترک ساخته شد و ناسا تا همین اواخر برای بردن فضانوردان خود به این ایستگاه به روسیه وابسته بود

بهره‌برداری مشترک از ایستگاه فضایی بین‌المللی بعد از حمله روسیه به اوکراین دستخوش تنش بیش‌تری شده است - NASA / AFP

روسیه بر اساس اعلام ناسا حداقل تا ۲۰۲۸ در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌ماند.

طبق این اعلام، فوریت خروج سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس (Roscosmos)، کم‌تر از آنی است که قبلا انتظار می‌رفت.

یوری بوریسوف، رئیس جدید سازمان فضایی روسیه در هفته جاری گفت این کشور زودتر ازآنچه انتظار می‌رفت از این پروژه بین‌المللی جدا خواهد شد. او در مصاحبه‌ای گفت این همکاری «بعد از سال ۲۰۲۴» پایان خواهد یافت.

اما بر اساس گفته ناسا و یکی دیگر از مقام‌های امور فضایی روسیه، روسکاسموس خیلی بیش‌تر از آن تاریخ، در این پروژه خواهد ماند.

کتی لودرز، رئیس بخش عملیات فضایی ناسا به رویترز گفت: «در هیچ کدام از سطوح کاری، هیچ نشانه‌ای دریافت نکرده‌ایم که حاکی از تغییر چیزی باشد.» طبق گزارش جدیدی روابط بین این دو سازمان فضایی همچنان «روال معمول» خود را خواهد داشت.

این دو سازمان بعد از سخنان بوریسوف با هم ارتباط برقرار کردند و گفتند تا زمانی که روسیه بتواند ایستگاه فضایی مستقل خود به نام آر.او. اس‌اس (ROSS) را به بهره‌برداری برساند به همکاری ادامه خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار نمی‌رود تا سال ۲۰۲۸ چنین اتفاقی رخ دهد. این موضوع در  مصاحبه جداگانه‌ای آمده است که چهارشنبه ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) یعنی یک روز بعد از سخنان بوریسوف در وب‌سایت روسکاسموس منتشر شد و در آن ولادیمیر سولوویوف، رئیس بخش پرواز گفت روسیه از هرگونه فاصله افتادن بین بهره‌برداری از دو ایستگاه فضایی اجتناب خواهد کرد.

تداوم بهره‌برداری مشترک از ایستگاه فضایی بین‌المللی بعد از حمله روسیه به اوکراین، دستخوش تنش بیش‌تری شده است. در هفته‌های اخیر با انتشار عکسی از فضانوردان در بخش روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی که در آن در حال تبلیغات ضد اوکراینی‌اند، این تنش اوج گرفت.

اما در عمل این دو سازمان فضایی تا حد زیادی به کار عادی خود ادامه داده‌اند. سرنشینان این ایستگاه فضایی برخلاف سخنان تحریک‌آمیز گاه‌به‌گاه رؤسا، از آغاز جنگ در اوکراین هیچ اختلال عمده‌ای مشاهده نکرده‌اند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌منظور کار مشترک ساخته شد و ناسا تا همین اواخر برای بردن فضانوردانش به این ایستگاه، به روسیه وابسته بود. بنابراین هر اختلال غیرمنتظره‌ای می‌تواند مشکلات چشمگیری برای هر دو سازمان فضایی ایجاد کند.

© The Independent

بیشتر از جهان