مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا: مقاومت علیه طالبان در حال گسترش است

ایالات متحده باید رهبران جبهه مقاومت ملی را در گفت‌وگوها مشارکت دهد

کورتیس گفت عملکرد طالبان در یک سال گذشته نشان داد که این گروه تغییر نکرده است-AmerikaOvozi/Twitter@

لیزا کورتیس، مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا، در مصاحبه با روزنامه هندی پرنت گفت سلطه طالبان بر افغانستان، در نتیجه توافقنامه صلح آمریکا با این گروه اتفاق افتاد، اما مقاومت علیه طالبان در افغانستان، در حال گسترش است. لیزا کورتیس به‌مدت ۲۰ سال در  شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)، کار کرده است و اکنون به‌عنوان کارشناس ارشد در اندیشکده امنیت جدید آمریکا (سی‌ان‌ای‌اس) کار می‌کند.

او گفت باید علیه همه رهبران طالبان محدودیت سفر وضع شود و در ضمن برای بهبود اوضاع افغانستان، مذاکراتی با حضور رهبران جبهه مقاومت ملی افغانستان برگزار شود.

کورتیس در ادامه افزود: «من فکر نمی‌کنم که مردم افغانستان رفتار خشونت‌باری را که به‌صورت روزافزون از طرف رهبری طالبان، از جمله شبکه حقانی انجام می‌شود، بپذیرند. فکر می‌کنم آنچه شما خواهید دید این است که افراد بیشتری به صف مقاومت می‌پیوندند.»

کورتیس که سال‌ها است اوضاع افغانستان را دنبال می‌کند معتقد است که گرد هم آمدن همه جریان‌های ضدطالبان در افغانستان دشوار به نظر می‌رسد، اما عملکرد طالبان، به پیوستن شمار زیادی از مردم به جبهه مقاومت ملی منجر خواهد شد.

این مقام پیشین آمریکایی گفت که ایالات متحده هرچند از جبهه مقاومت ملی افغانستان حمایت نمی‌کند، اما باید رهبران این جنبش را در گفت‌وگوها مشارکت دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ایالات متحده نمی‌تواند ناگهان این افراد را نادیده بگیرد. در ۲۰ سال گذشته با آن‌ها در تعامل بوده است و سفارت ایالات متحده در شهر دوشنبه، باید با رهبران جبهه مقاومت ملی تعامل کند و اطلاعات دقیقی را در مورد اوضاع جمع‌آوری کند. آن‌ها [جبهه مقاومت ملی افغانستان] از بازیگران [این] وضعیت‌اند.»

لیزا کورتیس، توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا را که در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد، «بدترین توافقی که آمریکا پای آن امضا کرده است» خواند و گفت آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد نتیجه آن توافقنامه است.

کورتیس گفت عملکرد طالبان در یک سال گذشته نشان داد که این گروه نه تنها تغییر نکرده است، بلکه در نقض حقوق بشر و به‌ویژه وضع محدودیت علیه زنان، گام‌های بدتری برداشته‌اند.

لیزا کورتیس که در سال‌های ماموریتش به‌عنوان مدیر بخش آسیای مرکزی و جنوب آسیا در شورای امنیت ملی آمریکا، با مقام‌های ارشد دولت وقت افغانستان در تماس بود گفت افغانستان با سلطه طالبان بر افغانستان، به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شده است و کشته شدن ایمن الظواهری در منطقه مرفه‌نشین کابل و در خانه‌ای که متعلق به سراج‌الدین حقانی است، نشان داد که طالبان به آنچه می‌گویند عمل نمی‌کنند.

کورتیس افزود: «کشته شدن ایمن‌ الظواهری، رهبر سابق القاعده در ۳۱ ژوییه، یک پیروزی بزرگ در امر مبارزه با تروریسم برای ایالات متحده بود و این نشان داد که ایالات متحده این توانایی را دارد که تروریست‌ها را هدف قرار دهد.»

با این حال کورتیس گفت توانایی ایالات متحده برای هدف قرار دادن تروریست‌ها، خروج فاجعه‌بارش را از افغانستان توجیه نمی‌کند.

مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد که دنیا شاهد بود که افغان‌ها در جریان خروج آمریکا از افغانستان، از هواپیماها آویخته بودند و آنچه در کابل گذشت لکه‌ای بر کارنامه سیاست خارجی دولت جو بایدن باقی خواهد بود.

در حالی‌که یکسال از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، حکومت طالبان را هیچ دولتی از جمله دولت‌های همسو با این گروه، به رسمیت نشناخته‌ است. قطر، پاکستان، چین، ایران، ازبکستان و روسیه، از حامیان و متحدان طالبان دانسته می‌شوند، اما این کشورها نیز به نحوه رفتار طالبان با مردم افغانستان اعتراض کرده‌اند.

بیشتر از جهان