جنگ هسته‌ای بین آمریکا و روسیه پنج میلیارد گرسنه به جا می‌گذارد

یکی از نویسندگان می‌گوید: «این داده‌ها یک چیز به ما می‌گوید: باید جلو وقوع جنگ هسته‌ای را بگیریم»

چنانچه بین ایالات متحده آمریکا و روسیه جنگ هسته‌ای رخ بدهد، تولید موادغذایی ۹۰ درصد کاهش می‌یابد - AFP

بر اساس پژوهش‌های جدید، برآورد می‌شود که در صورت وقوع جنگ هسته‌ای بین ایالات متحده آمریکا و روسیه، حدود پنج میلیارد نفر- سه چهارم جمعیت جهان- گرسنه می‌مانند.

پژوهشگران دریافتند بازده محصولات کشاورزی در سرتاسر جهان کاهش می‌یابد؛ زیرا سلاح‌های هسته‌ای به بروز طوفان‌های آتش منجر می‌شوند که دوده‌‌‌‌های مسدودکننده نور خورشید را در جو منتشر می‌کند.

در حالی که این بزرگ‌ترین درگیری احتمالی محسوب می‌شود، دانشمندان به اتفاقی که در اثر جنگ‌های هسته‌ای کوچک‌تر رخ می‌دهد نیز نگاهی داشتند و دریافتند که میلیاردها نفر هم به دلیل نابودی سیستم‌های غذایی جهانی از بین خواهند رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها اتفاقی را که در طول پنج جنگ کوچک‌تر هند-پاکستان و نیز درگیری بزرگ ایالات متحده آمریکا-روسیه بر اساس اندازه زرادخانه هسته‌ای هرکشور رخ می‌دهد، بررسی کردند.

پژوهشگران آمریکایی دریافتند کوچک‌ترین سناریو هسته‌ای باعث می‌شود میانگین تولید جهانی غذا- برحسب کالری- ظرف مدت پنج سال هفت درصد کاهش یابد.

آن‌ها پیش‌بینی کردند چنانچه بین ایالات متحده آمریکا و روسیه جنگ هسته‌ای رخ بدهد، تولید موادغذایی سه تا چهار سال بعد از هر [نوع] درگیری ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

آن‌ها گفتند که در این سناریو، بیش از ۷۵ درصد مردم جهان طی دو سال از گرسنگی می‌میرند.

آلن روبوک، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت که دانشمندان دریافتند جنگ هسته‌ای در هر اندازه‌ای سیستم‌های غذایی جهانی را نابود می‌کند و در این فرآیند، میلیاردها نفر را از بین می‌برد.  

پروفسور علوم اقلیمی دانشگاه راتگرز نیوجرسی گفت: «این داده‌ها یک چیز به ما می‌گویند: باید جلو وقوع جنگ هسته‌ای را بگیریم.»

پژوهش‌های آنان نشان داد که کاهش محصولات کشاورزی در کشورهایی با عرض جغرافیایی متوسط، شامل روسیه و ایالات متحده آمریکا، از همه شدیدتر خواهد بود و بر کشورهای آفریقایی و خاورمیانه که به واردات وابسته‌اند، اثر ثانویه می‌گذارد.

این مطالعه در نشریه نیچر فود (Nature Food) منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از جهان