آمریکا، روسیه را در فهرست حامیان دولتی تروریسم قرار می‌دهد؟

ایالات متحده در حال حاضر کره ‌شمالی، ایران، کوبا، و سوریه را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داده است

کشته شدن شمار زیادی از سربازان روس با سلاح‌های آمریکایی در اوکراین، خشم رهبران روسیه را برانگیخته است- REUTERS/Vitaly Nevar

روز جمعه گذشته، ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ (۱۲ اوت ۲۰۲۲)، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه ضمن هشدار به تصویب احتمالی طرح دولت آمریکا برای معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم، تاکید کرد که ایالات متحده با انجام این کار، از «نقطه بی‌بازگشت» عبور خواهد کرد.

الکساندر دارچیف، مدیر بخش آمریکای شمالی وزارت امور خارجه روسیه، گفت: تصویب این طرح «جدی‌ترین آسیب‌های جانبی را به روابط دیپلماتیک دوجانبه وارد می‌کند؛ تا جایی‌که ممکن است منجر به کاهش روابط یا قطع آن شود». او افزود: «در این زمینه هشدار لازم به آمریکا داده شده است.»

دو روز پس از آنکه پارلمان لتونی، روسیه را به دلیل جنگ در اوکراین، «دولت حامی تروریسم» معرفی کرد و مجلس سنای ایالات متحده نیز روز چهارشنبه گذشته قطع‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر مبنای آن، از وزارت امور خارجه می‌خواهد روسیه را «کشور حامی تروریسم» معرفی کند. افزون بر آن، نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، رئیس ‌جمهوری بایدن را برای قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم، تحت فشار قرار می‌دهند. در چنین روندی، روسیه عواقب ناگوار این اقدام را به شدت هشدار داد.

ایالات متحده در حال حاضر کشورهای کره ‌شمالی، ایران، کوبا، و سوریه را در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داده است. کشورهای یادشده با تحریم‌های متعددی همچون «محدودیت در کمک‌های‌ خارجی ایالات متحده، ممنوعیت صادرات و فروش تجهیزات دفاعی، کنترل اقلام صادراتی با کاربرد دوگانه، و محدودیت‌های مختلف مالی» مواجه‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندرو بویفیلد، پژوهشگر سیاسی، در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی، درباره احتمال تصویب این طرح از سوی دولت آمریکا، گفت «قانونگذاران آمریکایی دولت را برای برداشتن این گام تحت فشارهای بسیاری قرار می‌دهند، اما بایدن معتقد است که تشدید فشار مشترک با متحدان اروپایی بهتر از این نوع تشدید تنش است، به ویژه اینکه وضعیت اقتصاد جهانی به شدت رو به وخامت است». 

او افزود: «وزارت امورخارجه ایالات متحده می‌تواند پس از دستیابی به شواهد مشخصی مبنی بر اینکه کشور یا سازمانی از تروریسم حمایت می‌کند، آن را در فهرست حامیان تروریسم قرار دهد.»

بویفیلد خاطرنشان کرد که «از زمان آغاز جنگ اوکراین، طرف‌های متعددی خواستار قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم شده‌اند. پس از شلیک موشک‌های روس به هدف‌های غیرنظامی در اوکراین نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، بر لزوم معرفی روسیه در جایگاه کشور حامی تروریسم تاکید کرد. در شرایط کنونی از چنین درخواست‌هایی در داخل آمریکا به گرمی استقبال می‌شود». او در ادامه افزود: گفت «ایالات متحده با معرفی روسیه به عنوان کشور حامی ترویسم، می‌تواند صادرات کالاهای با کاربرد دوگانه را به روسیه ممنوع کند و محدودیت‌های اقتصادی علیه سایر کشورهایی که با روسیه داد وستد دارند، اعمال کند.»

از سوی دیگر، مک‌لئود شولمن، تحلیلگر سیاسی روسیه، در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی، گفت که «تصمیم سنا الزام‌آور نیست و مسکو بر امتناع دولت آمریکا از اتخاذ چنین تصمیمی تکیه می‌کند، و البته عبور از این خط قرمز عواقب ناگوار بسیاری برای سراسر جهان در پی دارد». او افزود: «درگیری بین دو کشور وارد مرحله دشواری شده است و مسکو به هرگونه اقدامی به شدت پاسخ خواهد داد.» 

شولمن گفت: «به باور من، اگر واشنگتن چنین تصمیمی بگیرد، روابط دیپلماتیک بین دو کشور که هم‌اکنون نیز به سطح پایینی رسیده است، به سمت کاهش بیشتر و حتی قطع شدن خواهد رفت و در پی آن، روابط تجاری و اقتصادی نیز به پایان خواهد رسید.»

شولمن خاطرنشان کرد که «معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم، به معنای مصادره کلیه اموال روسیه در آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن است و چنین اقدامی هرگز نمی‌تواند برای مسکو پذیرفتنی باشد.»

او تاکید کرد: «این موضوع تهدید بزرگی برای روسیه به شمار می‌رود و بنابراین، مقام‌های روسیه پیش از آنکه واشنگتن در زمینه تصمیم بگیرد، عواقب ناگوار این اقدام را به شدت هشدار دادند. این در حالی است که کشته شدن شمار زیادی از سربازان روس با سلاح‌های آمریکایی در اوکراین، خشم رهبران روسیه را برانگیخته است و تشدید تنش بین مسکو و واشنگتن، جهان را به سمت یک بحران گسترده‌تر می‌کشاند.»

بیشتر از جهان