حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در سوریه

برخی منابع خبری می‌گویند احتمال دارد جمهوری اسلامی ایران این حمله را به تلافی بمباران پایگاهش در سوریه، که یکشنبه شب رخ داد، انجام داده باشد

حضور نیروهای آمریکایی در سوریه- Delil souleiman / AFP

ارتش ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۱۵ اوت ۲۰۲۲، از حمله پهپادی به مجتمعی واقع در شرق سوریه خبر داد که به‌ وسیله نیروهای نظامی این کشور و گروهی از مخالفان دولت بشار اسد که از حمایت آمریکا برخوردارند کنترل می‌شود. بر اساس بیانیه مورد نظر، در جریان این حمله پهپادی کسی جانش را از دست نداده است.

به‌ گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش آمریکا در بخشی از این بیانیه تاکید کرده است که نیروهای نظامی ایالات متحده و ارتش کماندوی انقلابی سوریه، در پایگاه التنف، به مقابله‌ای مشترک با هواپیماهای بدون سرنشینی پرداختند که قصد حمله به آنها را داشتند. با این‌وجود همچنان هیچ گروهی مسئولیت این حمله پهپادی را به‌عهده نگرفته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش کماندوی انقلابی سوریه، که از پشتیبانی دولت آمریکا برخوردار است، در ماه مه ۲۰۱۵ و به نیت مقابله با داعش تشکیل شد. شالوده این گروه انقلابی به‌وسیله مجموعه‌ای از افسران ارتش سوریه، که مخالف دولت بشار اسد هستند، ساخته شد. این گروه در حال حاضر، با همکاری ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا و همچنین با کمک‌های دولت اردن، شهروندان سوریه را آموزش می‌دهد تا با ستیزه‌جویان داعش مقابله کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، پادگان التنف در نزدیکی محل تلاقی مرزهای سوریه، اردن و عراق قرار دارد و حمله پهپادی نیز در این نقطه به‌وقوع پیوست.

ژنرال جان برنان، فرمانده نیروی عملیات مشترک ترکیبی در ارتش ایالات متحده، در این مورد گفت: «کارکنان ائتلاف حق دفاع از خود را محفوظ می‌دانند و ما اقدام‌های مناسبی را به‌منظور محافظت از نیروهای‌مان انجام می دهیم.»

ارتش کماندوی انقلابی سوریه نیز با انتشار متنی در حساب کاربری این گروه در توییتر، ضمن آنکه حمله پهپادی صبح امروز به پایگاه‌شان را تایید کرد، هدف از این حمله را از بین بردن سربازهای این گروه دانست. این گروه نوشت نیروهای آنها و ارتش ایالات متحده آمریکا «با شجاعت» به این حمله پاسخ دادند و ارتش کماندوی انقلابی آماده نبرد برای تاسیس «سوریه آزاد» است.

روزنامه تایمزِ اسرائیل نیز، از قول یکی از مخالف‌های دولت بشار اسد، نوشت برخی گمانه‌زنی‌ها بر این است که نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در این حمله پهپادی نقش داشته‌اند. به‌گزارش تایمز، این منبع خبری گفت احتمال دارد حکومت ایران این حمله پهپادی را در تلافی حمله‌های موشکی یکشنبه شبِ اسرائیل به پایگاه‌هایش در سوریه انجام داده باشد.

بیشتر از جهان