حمله موشکی شبه‌نظامیان وابسته به ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه

این حمله کمتر از ۱۸ ساعت بعد از حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان هوادار ایران در مرز عراق و سوریه انجام شد

شبه‌نظامیان تحت کنترل حکومت ایران هشت راکت به پایگاه آمریکا در سوریه شلیک کرده‌اند. به‌ نظر می‌رسد که این اقدام پاسخی به حملات هوایی اخیر آمریکا است.

در حمله آمریکا در بامداد روز دوشنبه، چهار نفر از نیروهای حشد الشعبی، گروه شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت حکومت ایران، کشته شدند. در پاسخ به آن، بیانیه‌ای به نام «مقاومت اسلامی عراق»‌ منتشر شد که گرفتن «انتقامی سخت» از آمریکایی‌ها را وعده داد.

ساعاتی پس از انتشار این بیانیه، گزارش‌هایی در مورد حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در ریف شرقی واقع در استان دیرالزور منتشر شد. خبرگزاری تسنیم گفت این حمله با گلوله‌های توپ و کاتیوشا انجام شده است. این خبرگزاری در ضمن به نقل از شاهدان محلی گفت که منطقه میدان نفتی‌ العمر و سوله‌های اقامتی اطراف آن مورد حمله قرار گرفته است و منجر به بار آمدن تلفات مادی وبه آتش کشیده شدن چند خودرو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اینترنتی «الجسر» سوریه خبر از حمله حداقل هشت موشک کاتیوشا به پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه المیادین سوریه داد. تلویزیون دولتی سوریه ضمن تایید این خبر، گفت که جنگنده‌هاي آمریکایی پس از آن به شکل گسترده در حال پرواز بر فراز این منطقه هستند. 

روزنامه «اورشلیم پست» نیز گزارشی در مورد این حمله منتشر کرد. ست فرنتزمن، ستون‌نویس این روزنامه، گفت منطقه‌ای که مورد حمله قرار گرفته است، «منطقه‌ای مهم و راهبردی است» و مورد استفاده نیروهای آمریکایی پشتیبان «نیروهای دموکراتیک سوریه» بوده است. «نیروهای دموکراتیک سوریه»، گروهی تحت رهبری کردهای چپ‌گرا است که کنترل بخش وسیعی از اراضی شرقی سوریه را با حمایت نظامی آمریکایی‌ها در اختیار دارد.

در فیلم‌هایی که از این حمله منتشر شده است، به نظر می‌رسد راکت‌هایی که مورد استفاده قرارگرفته‌اند، شبیه راکت‌هایی هستند که حماس با آن‌ها به اسرائیل حمله می‌کند.

عمر ابو لیلا، مدیر تارنمای «دیرالزور ۲۴» (نزدیک به اپوزیسیون سوریه) نیز حمله در نزدیکی المیادین را تایید کرد و آن ‌را کار «شبه‌نظامیان ایرانی» خواند.

این حمله پاسخی سریع از سوی ایران، حدود ۱۸ ساعت پس از حملات آمریکا به منطقه ابوکمال در نزدیکی مرز عراق و سوریه است. حمله آمریکایی‌ها خود پاسخی به حملات مداوم، از جمله حملات پهپادی از سوی گروه‌های تحت امر جمهوری اسلامی ایران به نیروهای آمریکا در عراق ومتحدانش بود. 

خبرگزاری فارس هم خبر حمله را تایید کرده است. انتشار سریع خبر از سوی رسانه‌های نزدیک به‌ سپاه، گمان دست داشتن مستقیم ایران در این حمله را قوی‌تر می‌کند.

در زمان نوشتن این گزارش، ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا (که نیروهای نظامی آن کشوربخشی از آن هستند) هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.