وعده وزیر دفاع آمریکا به کشورهای بالتیک: آموزش نظامی و استقرار نیروهای بیشتر در همسایگی روسیه

به‌ گفته لوید آستین، آمریکا رهبری یک ائتلاف نظامی متشکل از ۵۰ کشور را برای مقابله با تهدیدهای روسیه بر عهده دارد

لوید‌ آستین و آرتیس پابریکس، وزیران دفاع آمریکا و لتونی در نشست خبری مشترک شرکت کردند-Gints Ivuskans / AFP

همزمان با ادامه درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، تهدید کرد ایالات متحده ممکن است شمار بیشتری از نیروهایش را به‌منظور مقابله با هرگونه تهدید روسیه، به حوزه کشورهای بالتیک، در همسایگی روسیه، منتقل کند.

به‌گفته وزیر دفاع آمریکا، این کشور در حال حاضر رهبری یک ائتلاف نظامی متشکل از ۵۰ کشور جهان را برای مقابله با تهدیدهای روسیه بر عهده دارد و به حمایت‌های خود از کی‌یف نیز ادامه خواهد داد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه اعلام کرد ایالات متحده یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش یک میلیارد دلار در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

با احتساب کمک‌های پیشین ایالات متحده به اوکراین، مجموع کمک‌هایی که از ابتدای شروع جنگ در اختیار اوکراین قرار گرفته به ۹.۸ میلیارد دلار می‌ر‌سد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ به‌نقل از وزیر دفاع آمریکا نوشت ایالات متحده قصد دارد رزمایش‌های نظامی بیشتری هم با کشورهای حوزه بالتیک، مانند لتونی برگزار کند و به دنبال آن است که برنامه‌های آموزش‌ نظامی خود را نیز در این منطقه گسترش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع آمریکا که به لتونی سفر کرده است، روز چهارشنبه در جریان یک نشست مشترک خبری با وزیر دفاع آن کشور گفت به‌منظور چرخش دوره‌ای نیروها در حوزه کشورهای بالتیک، احتمالا از تیپ‌های مستقر در رومانی یا سایر کشورهای اروپایی استفاده می‌شود و اگر لازم باشد از آمریکا هم نیروهای جدید اعزام خواهد شد.

 لتونی در همسایگی روسیه قرار دارد. در سال ۲۰۰۲ از لتونی، به همراه استونی، لیتوانی، رومانی و بلغارستان، دعوت شد تا مذاکرات مربوط به پیوستن آنها به «پیمان نظامی آتلانتیک شمالی»، «ناتو» را در دستور کار خود قرار دهند.

لتونی از سال ۲۰۰۴ عضو «ناتو» است و در ماه‌های گذشته شاهد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین بوده است. آستین، نخستین وزیر دفاع آمریکا است که در نزدیک به سه دهه گذشته از این کشور در همسایگی روسیه دیدار می‌کند.

سفر وزیر دفاع آمریکا در میانه درگیری‌ها و تهاجم نظامی روسیه، در یکی از کشورهای عضو «ناتو»، در همسایگی روسیه، مورد توجه گسترده ناظران و کارشناسان امنیتی-نظامی قرار گرفته است.

بیشتر از جهان