نمایندگان مجلس می‌گویند وعده‌های رئیسی پوچ بود

رئیسی: از دولت حمایت کنید، همه در یک کشتی نشسته‌ایم

ابراهیم رئیسی در یک سال گذشته، از خود کارنامه‌ای به جا گذاشت که صدای مدافعانش را هم درآورد - ATTA KENARE / AFP

هم‌زمان با افزایش اختلاف‌ها میان مجلس و دولت، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، گفت بیش از ۷۰ درصد شعارهای انتخاباتی رئیسی نه تنها اجرا نشدند، بلکه برعکس از آب درآمدند.

نماینده مهاباد با اشاره به برخی وعده‌های رئیسی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، آن‌ها را چنین برشمرد: «در بحث‌های اقتصادی و تورم، قرار شد قیمت‌ها از سال گذشته بالاتر نرود، قرار شد که قیمت دارو افزایش پیدا نکند، قرار بود که تورم تک‌رقمی شود، قرار شد که یک‌ میلیون شغل در سال ایجاد شود، قرار شد  یک‌میلیون مسکن ساخته شود.» او محمودزاده با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از این وعده‌ها عملی نشده‌اند، از رئیسی و مقام‌های دولت او خواست «بدون اسکورت» به متن جامعه بروند و وضعیت موجود را ببینند.

این نماینده مجلس وضعیت بیمارستان‌ها را مثال زد و افزود: «دولتی‌ها باید بروند ببینند وضعیت بیمارستان دولتی به چه صورت است؛ در بیمارستان دولتی، به کسی که در حال مرگ است و پول ندارد نوبت یک‌ ساله می‌دهند، در بیمارستان خصوصی یک‌روزه عمل می‌کنند اما ۲۰۰ میلیون تومان از او می‌گیرند؛ باید کل زندگی‌اش را بفروشد.»

نماینده مهاباد در ادامه اذعان کرد که در شرایط موجود، وقتی در خانواده‌ای کسی بیمار می‌شود، کل افراد خانواده زیر خطر فقر می‌روند و مجبور می‌شوند برای تامین هزینه‌های درمان، خودرو، یخچال و تلویزیون خود را بفروشند.

او با انتقاد از حضور افراد دارای تعارض منافع در مناصب دولتی گفت: «کسی که خودش شرکت دارویی دارد، نباید برای داروی کشور تصمیم بگیرد؛ کسی که خودش شرکت واردکننده نهاده‌های دامی دارد، نباید مسئول بخشی شود که برای واردات و صادرات نهاده‌های دامی تصمیم بگیرد. دولت باید به این‌ها بپردازد و جلو این گلوگاه‌های فساد را بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، اختلاف میان دولت و مجلس را تلویحا تایید کرد و گفت: «مجلس از ابتدا خیلی از دولت حمایت کرد؛ حتی تعدادی از نمایندگان نامه نوشتند که آقای رئیسی بیاید و برای ریاست‌جمهوری نامزد شود؛ اما این کارت‌زردهایی که به وزرای دولت داده می‌شود، پیام دارد. پیامش این است که دولت برنامه‌های مدنظر مجلس را اجرا نکرده است و ارتباطش با مجلس کم‌کم کمرنگ‌ می‌شود.»

او در ادامه، تاکید کرد که از این پس درخواست برای استیضاح وزرای رئیسی و تذکرها و سوال‌ها بیشتر هم خواهد شد و چنانچه رئیسی وزیر جدیدی را به مجلس معرفی کند، به او به‌آسانی رای اعتماد داده نمی‌شود.

ابراهیم رئیسی با حمایت قاطع نمایندگان «مجلس انقلابی» روی کار آمد اما در یک سال گذشته، از خود کارنامه‌ای به جا گذاشت که صدای مدافعانش را هم درآورد. در ماه‌های اخیر، شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس به عملکرد اقتصادی دولت تاختند. پیش‌تر مجتبی ذوالنوری، نماینده قم، گفته بود: «تک‌تک نمایندگان مجلس بابت حضورشان در مجلس رضایت وجدانی ندارند.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی، نیز دیگر نماینده‌ای بود که از سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی انتقاد کرد و گفت که «ملت طاقت گرانی و هزینه‌های بیشتر را ندارند و به نمایندگان مجلس بدوبیراه می‌گویند».

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز، هم با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت گفت: «اگر با همین فرمان دولت جلو برویم، شاید شعار رئیسی در پایان سال برعکس شود؛ یعنی به جای ریشه‌کن شدن فقر مطلق با همه‌گیری فقر مواجه شویم.»

ابراهیم رئیسی که از حمایت تمام‌قد علی خامنه‌ای برخوردار است، روز یکشنبه، ۲۳ مرداد، به نمایندگان مجلس هشدار دارد از دولت پشتیبانی کنند. او با تهدید تلویحی مجلس گفت: «همه در یک کشتی نشسته‌ایم و ناکامی ما به نام نظام نوشته خواهد شد.»

پیش‌تر محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز، افشا کرده بود که علی خامنه‌ای در نشست با نمایندگان مجلس از آنان خواسته است انتقادهایشان از دولت به‌گونه‌ای نباشد که مخالفان نظام سوءاستفاده کنند.

رهبر جمهوری اسلامی ایران خرداد ۱۴۰۱ در سخنانی، مدعی شد که «دشمن» سعی دارد خوش‌بینی به آینده و مدیریت کشور را تضعیف کند. او به‌صراحت گفت: «هر کس مردم را به فعالیت و تلاش و برنامه‌ریزی‌های مسئولان کشور بی‌اعتقاد و بدبین کند، دارد به سود دشمن کار می‌کند؛ چه بداند، چه نداند.»