۱۵ ميليون نفر در يمن در خطر بيماری‌های مرگ‌بار قرار دارند

۲۴ میلیون نفر یعنی حدود سه چهارم جمعیت یمن به کمک جدی نیاز دارند

یک کودک یمنی که مظنون به عفونت وبا است ، در یکی از بیمارستان‌های پایتخت صنعا ، در تاریخ 24 ژوئیه 2018 تحت معالجه قرار می گیرد

Mohammed HUWAIS / AFP

آكسفام هشدار داد پانزده ميليون نفر در يمن بر اثر كاهش شديد تأمين آب در خطر ابتلا به بيماري‌هاي مرگ‌بار مثل وبا قرار دارند.

بحران سوخت باعث افزايش قيمت آن شده است و در نتيجه از شبكه‌  لوله‌كشي آب و كاميون‌هاي حمل آب نمي‌توان با ظرفيت كامل بهره‌برداري كرد كه كمبود شديد آب را در پي دارد.

به گفته‌  گروه آكسفام نداشتن آب پاك به شيوع بيماري‌هاي انتقالي از طريق آب، مثل وبا مي‌انجامد.

اين در حالي است كه كشور جنگ‌زده‌ يمن قبل از اين بدترين همه‌گيري وبا در طول تاريخ مكتوب را تجربه كرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان جهاني بهداشت در ماه سپتامبر گفته بود كه در ۲۲ فرمانداري از ۲۳ فرمانداري اين كشور بيش از ۱ ميليون مورد مشكوك به ابتلا و حدود ۱۵۰۰ مرگ بر اثر ابتلا را بعد از شروع جنگ ثبت كرده است.

هر دو طرف نبرد يعني دولت به رسميت شناخته شده يمن و شورشي‌هاي حوثي جلوي واردات را گرفته‌اند و گروه آكسفام طرفين نبرد را در نبود سوخت مقصر مي‌داند زيرا «از اقتصاد به‌عنوان ابزار جنگ استفاده مي‌كنند».

محسن صديقي رييس بخش يمن آكسفام در بيانيه‌اي گفته است:« استفاده از اقتصاد يمن به‌عنوان ابزار جنگ يكي ديگر از ستم‌هايي است كه به مردم يمن كرده‌اند، مردمي كه چهار سال جنگ را به آن‌ها تحميل كرده‌اند».

« تمامي طرف‌هاي جنگ بايد به منع واردات پايان دهند تا دوباره سوخت بدون هيچ مانعي وارد كشور شود».

 يمن يكي از كم‌آب‌ترين كشورهاي جهان است و از سال ۲۰۱۵ كه شورشيان حوثي مورد حمايت ايران با سرنگون كردن عبدربه منصور هادي رييس جمهور به رسميت شناخته شده‌  كشور، قدرت را به دست گرفتند دستخوش جنگ داخلي شده است و اين جنگ كه هر دم بغرنج‌تر مي‌شود كشور را پاره پاره كرده است.

عربستان سعودي و كشورهاي متحد اين كشور در حاشيه‌ خليج فارس، براي بازگردان متحدشان آقاي هادي به جنگ و بمباران عليه يمن دست زدند اما بعد از گذشت پنچ سال چندان اميدي به فيصله يافتن اين جنگ نيست.

طبق اعلام سازمان ملل این جنگ بزرگ‌ترین بحران بشری در جهان را پدید آورده است و ۲۴ میلیون نفر یعنی حدود سه چهارم جمعیت این کشور به کمک نیاز دارند.

طبق برآورد طرح داده‌های رویداد و موقعیت درگیری‌های مسلحانه (اکلد) که در ایالات متحده مستقر است بیش از ۹۰ هزار نظامی و غیرنظامی در یمن کشته شده‌اند.

تأمین سوخت مشکل همیشگی یمن بوده است اما ماه پیش دولت یمن که توسط مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است ممنوعیت‌های وارداتی جدیدی را اعمال کرد که به گونه‌ای چشم‌گیر به این معضل دامن زد. مقامات حوثی هم محدودیت‌هایی برای واردات وضع کرده‌اند.

گروه آکسفام می‌گوید: «در نتیجه کشتی‌های حامل سوخت در بنادر پهلو نگرفته‌اند و به علت عدم عرضه قیمت‌ها افزایش یافته است».

این گروه افزود به همین دلیل قیمت بنزین در صنعا پایتخت یمن از ماه اوت تا کنون سه برابر شده است.

افزایش هزینه‌ها به معنای آن است که ۱۱ میلیون نفری که از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند و چهار میلیون نفری که که شرکت‌های خصوصی با کامیون برایشان آب می‌آورند با کمبود شدید آب مواجه خواهند شد.

شبکه‌  لوله‌کشی آب در سه شهر بزرگ اب، ذمار و المحویت که در مجموع حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارند کاملاً قطع شده است.

بمباران‌های هوایی و آتش توپخانه نیز به بحران دامن زده است. هشت سامانه‌ آب هم که آکسفام نصب کرده بود در جنگ تخریب یا نابود شده است و آب بیش از ربع میلیون نفر قطع شده است.

تلاش‌ برای آتش‌بس نیز به بن بست رسیده است. این در حالی است که امارات متحد عربی یکی از متحدان اصلی در ائتلاف تحت رهبری عربستان در تابستان از کاهش حضور خود در یمن خبر داده بود.

سازمان ملل اعلام کرده بود هنوز کورسوهایی از امید وجود دارد و ماه سپتامبر را مرگ‌بارترین ماه امسال برای غیرنظامیان در یمن خواند زیرا ۳۸۸ نفر کشته یا زخمی شدند.

بروز درگیری جداگانه در ائتلاف ضد حوثی هم جنگ را بغرنج کرده است.

جدایی‌طلبان جنوب که امارات متحد عربی آن‌ها را آموزش داده و مسلح کرده است در ماه اوت شهر عدن را که عملاً پایتخت یمن به شمار می‌آید از دست نیروهای دولت خارج کردند.

شورای انتقالی جنوب که برای استقلال جنوب یمن مبارزه می‌کند همچنان برای حصول به توافق با دولت آقای هادی در حال گفت‌وگو است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent