امیرعبداللهیان: حسین همدانی مولد قدرت در منطقه بود

میرحسین موسوی در پیامی که هم‌زمان با عاشورای سال ۱۴۰۱ منتشر کرد، بدون نام بردن از همدانی او را «سردار بی‌افتخار» خواند

توییت وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی واکنشی به پیام جدید میرحسین موسوی است- ATTA KENARE / AFP

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به نوشته اخیر میرحسین موسوی و تاکید او بر نقش حسین همدانی در سازماندهی «اوباش» برای قمه‌کش کردن برخی جوانان علیه معترضان در عاشورای ۱۳۸۸، گفت که همدانی سال‌ها «حافظ امنیت» بود و در «ایران و منطقه، تولید و بازتولید قدرت کرد».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توییتی نوشت: «به نام و مرام حسین همدانی می‌بالیم.» او از این فرمانده سپاه پاسداران به عنوان کسی نام برد که در کنار قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، «دهه‌ها حافظ امنیت و اقتدار» بود و «در ایران و منطقه تولید و بازتولید قدرت کرد».

این توییت وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی واکنشی به پیام جدید میرحسین موسوی است. موسوی در این پیام که سه‌شنبه، ۱۸ مرداد ۱۴۰۱، منتشر شد، با اشاره به کشتار معترضان در عاشورای ۱۳۸۸ و اقدام حسین همدانی در «استخدام اوباش بد‌سیرت برای قمه‌کش کردن جوانان مردم» گفت: «سزای آن سردار بی‌افتخاری که به این جنایت اعتراف و مباهات کرد، چه بود؟ جز آنکه جانش در غربت قربانی مستبدی دیگر شود.»

حسین همدانی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ جانشین فرمانده کل قرارگاه ثارالله بود که قرارگاه امنیتی ویژه سپاه برای کنترل پایتخت است. با آغاز اعتراض‌ها، همدانی فرمانده سپاه محمد رسول‌لله، سپاه ویژه پایتخت، شد. او در سرکوب اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ نقش مستقیم داشت و بعدها برای حمایت از بشار اسد به سوریه رفت. همدانی مهر ۱۳۹۴ در اطراف شهر حلب در سوریه، کشته شد.

میرحسین موسوی در پیامی که هم‌زمان با عاشورای سال ۱۴۰۱ منتشر کرد، بدون نام بردن از همدانی او را « سردار بی‌افتخار» خواند. او سرنوشت همدانی را «عبرتی برای بازماندگان» دانست «تا دریابند که خودکامه در ازای طعمه‌ای که پیش‌ پایشان می‌اندازد، همه‌چیز آنان را مطالبه می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین همدانی پیش از کشته شدن در سوریه، در یک مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی جوان همدان، به کار گرفتن «اشرار و اراذل» برای سرکوب اعتراض‌های ۸۸ را تایید کرد و گفت: «پنج هزار نفر از کسانی را که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی عضو احزاب و جریان‌های سیاسی نبودند بلکه از اشرار و اراذل بودند، شناسایی و در منزلشان کنترل می‌کردیم. روزی که فراخوان می‌زدند، این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند. بعد این‌ها را عضو گردان کردم.»

همدانی در همان مصاحبه گفت: «این سه گردان تشکیل‌شده از اشرار و اراذل نشان دادند که اگر بخواهیم مجاهد تربیت کنیم باید چنین افرادی را که با تیغ و قمه سروکار دارند، پای کار بیاوریم.»

حسین همدانی همچنین گفت که در جلسه شورای تامین استان تهران در شب عاشورای ۱۳۸۸ «همه برآورد‌ها این بود که فردا تهران آرام خواهد بود؛ اما برآورد من این بود که روز عاشورا اتفاق‌هایی در پیش خواهد بود. به همین خاطر دو بار دیگر جلسه فوق‌العاده درخواست دادیم و جلسه تشکیل شد و آماده‌باش اعلام کردیم. همه سینماهای تهران را اجاره کردم. تمامی مدارس و حسینیه‌ها را در اختیار گرفتیم. بچه‌ها (نیروها) با لباس مشکی در میدان حضور داشتند. نزدیک به ۳۰ هیئت را هم که با من مرتبط بودند آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید.»

در وقایع خونین عاشورای سال ۱۳۸۸ که همدانی به گفته خود، در آن نقش عمده‌ای داشت، دست‌کم ۱۵ نفر از معترضان در تهران کشته شدند و مجموع کشته‌شدگان در ایران ۳۷ نفر بود. یکی از افراد کشته‌شده خواهرزاده میرحسین موسوی بود که جلو منزل خود هدف گلوله سرنشینان یک خودرو پاترول قرار گرفت؛ این خودرو و سرنشینان آن هرگز معرفی نشدند.

با آغاز اعتراض‌ها در سوریه، حسین همدانی به دلیل تجربه در سرکوب اعتراض‌ها به سوریه اعزام شد. او در آخرین گفت‌وگوی منتشرشده‌اش گفته بود: «یک بار می‌خواستم از سوریه برگردم، حضرت آقا (علی خامنه‌ای) گفت که سوریه مثل مریضی می‌ماند که خودش نمی‌داند مریض است؛ باید به او بگویید که مریض است.»

در چند روز گذشته، بسیاری از مقام‌های ارشد حکومت به دلیل پیام اخیر میرحسین موسوی و از جمله بخش مربوط به حسین همدانی، به او حمله کرده‌اند.

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده خامنه‌ای منتشر می‌شود، میرحسین موسوی را «متوهم و رهبر فرقه فتنه ۸۸» خواند و سخنان او علیه حسین همدانی را «حمایت از اسرائیل و داعش» دانست. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، نیز صبح جمعه، ۲۱ مرداد، ضمن حضور در منزل حسین همدانی، با اشاره به نوشته میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پیشین جمهوری اسلامی، در مورد نقش سردار همدانی در سرکوب‌های عاشورای سال ۸۸، موسوی را «دشمن» خواند.