سفر کاظمی قمی به کابل؛ تاکید بر مبارزه با داعش و افزایش روابط تجاری

قرار است هیئتی از طالبان در آینده نزدیک به ایران سفر کند

کاظمی قمی پیش از این نیز از تماس با وزارت‌های دفاع و داخله (کشور) طالبان در مورد درگیری‌های مرزی خبر داده بود- عکس: @HafizZiaAhmad1/Twitter

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، روز پنجشنبه، ۲۰ مرداد (۱۱اوت)، در آستانه یک سالگی به قدرت رسیدن طالبان، یک بار دیگر به کابل سفر کرد. او در راس هیئتی متشکل از بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، و حسن مرتضوی، معاون سفیر ایران، با وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر طالبان ملاقات کرد.

کاظمی قمی در توییتر از گفت‌وگو با رهبران طالبان در مورد راه‌‌های تعامل اقتصادی و نیز مبارزه مشترک با داعش خبر داد. نماینده ویژه ایران برای افغانستان در رشته توییتی نوشت: «طرفین بر گسترش تعاملات مثبت و توسعه روابط در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی تاکید کردند و خواستار گسترش همکاری‌های امنیتی در خصوص مبارزه با داعش شدند.»

کاظمی قمی در حالی از همکاری با طالبان در مبارزه با داعش، سخن می‌گوید که روز پنجشنبه، ۲۰ مرداد، یک انتحاری‌کننده با منفجر کردن جلیقه‌ خود، یک عضو ارشد طالبان به نام شیخ رحیم‌الله حقانی را حین سخنرانی در محل کارش کشت. ساعاتی پس از آن، داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در رشته توییتی در مورد سفر کاظمی قمی به کابل گفت که در ملاقات این مقام ایرانی با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در مورد چالش‌های بانکی مهاجران افغان در ایران، تحویل زندانیان افغان در ایران به طالبان و تسهیل در روند تجارت و حمل‌ونقل میان دو کشور مذاکره شد.

معاون سخنگوی طالبان از خوش‌بینی وزیر خارجه این گروه در مورد روابط اقتصادی با ایران خبر داد و نوشت: «آقای متقی گفت وقت آن‌ رسیده است که دادوستد اقتصادی با ایران افزایش یابد. او خواهان ایجاد تسهیلات بیشتر در بخش تجارت و ترانزیت شد.»

معاون سخنگوی طالبان همچنین از توافق درباره سفر هیئت طالبان به ایران خبر داد: «در پایان نشست، توافق شد که هیئت افغان متشکل از نمایندگان سازمان‌های مختلف به‌منظور حل شماری از مسائل به ایران سفر کند و درخواست‌های خود را از نزدیک با مقام‌های میزبان در میان بگذارند.»

در یک ماه گذشته، نیروهای طالبان در خطوط مرزی افغانستان و ایران دست‌کم دو بار با مرزبانان ایرانی درگیر شدند و در هر دو مورد، افرادی از دو طرف کشته و زخمی شدند.

به نظر می‌رسد نماینده ایران درصدد تحکیم روابط تجاری و سیاسی با طالبان است. حسن کاظمی قمی پیش از این نیز سفرهای متعددی به کابل داشت. او اخیرا رها سازی آب هیرمند به سمت سیستان و بلوچستان ایران را نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک خود خواند و روز شنبه، ۱۵ مرداد، در توییتی نوشت: «با تعامل دیپلماتیک و بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی، امروز آب رهاشده از سمت افغانستان به چاه‌نیمه‌های سیستان وارد شد.»

این مقام ایرانی بارها در نحوه روابطش با طالبان نشان داده است که ساختار دولتی «امارت اسلامی» طالبان را به رسمیت می‌شناسد.