شمار قربانیان شربت نذری آلوده به ۲۶۰ نفر رسید و یک کودک جان باخت

دانشگاه علوم پزشکی همدان: «برخی بیماران اسهال خونی دارند و بروز علائم در کودکان بسیار شدیدتر است»

محمدمهدی مجذوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرگ یک دختر نوجوان و مسمومیت تعداد زیادی از اهالی روستای چنار علیا در اسدآباد استان همدان را تایید کرد و گفت هنوز منبع آلودگی مشخص نیست و پس از بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

ویدیویی روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که از وضعیت نامناسب تعدادی کودک مسموم در یکی از بیمارستان‌های اسدآباد حکایت داشت. بر اساس گزارش‌های اولیه، مسموم‌شدگان که اکنون تعداد آنان به ۲۶۰ تن رسیده است، با خوردن شربت نذری آلوده در روز تاسوعا بیمار شدند.

الهه عزتی، رئیس دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، نخستین مسئولی بود که این موضوع را تایید کرد و گفت بیشتر بیماران کودکان زیر ۱۲ سال‌اند. او گفت برخی بیماران بدحال به بیمارستان‌های همدان اعزام شدند، اما یک بیمار فوت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، مرگ نرجس دیانی، دختر ۱۲ ساله اهل روستای چنارعلیا و مسمومیت ۲۶۰ تن را تایید کرد و به خبرگزاری تسنیم گفت علت حادثه تا ۴۸ ساعت دیگر مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه بیشتر بیماران علائم گوارشی مانند تب، بدن‌درد و اسهال دارند، گفت برخی بیماران اسهال خونی دارند و بروز علائم در کودکان بسیار شدیدتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین خبر داد که روز پنجشنبه، همراه تیمی از اساتید دانشگاه موضوع را به‌صورت میدانی بررسی کرده‌اند، نتایج اولیه بررسی‌ها نشان می‌دهد که آب آشامیدنی روستا سالم است و یک اتفاق باعث این آلودگی شده است که منبع آن مشخص نیست. به گفته مجذوبی، با مشخص شدن نتایج آزمایش افراد بیمار، منبع آلودگی مشخص می‌شود. او درعین‌ حال به‌طور تلویحی تایید کرد که عوامل میکروبی در این ماجرا دخیل بوده‌اند.

در خبری دیگر، محمود شیرزادی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اسدآباد، گفت بررسی علت مسمومیت افراد و شناسایی عوامل دخیل در آن در دستور کار قرار دارد. او درباره علت فوت نرجس دیانی نیز گفت که منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی‌‌اند.

حسینعلی شرکایی، فرماندار اسدآباد، نیز به خبرگزاری صداوسیما گفت: «تیمی متشکل از دادستان، دانشگاه علوم پزشکی همدان و دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، پزشکی قانونی شهرستان و پزشکان عفونی در حال بررسی جزئیات این حادثه و تحقیق برای شناسایی علت مسمومیت‌اند.»

این نخستین بار نیست که توزیع خوراکی‌های آلوده نذری موجب مسمومیت شدید تعداد زیادی از اهالی یک منطقه می‌شود، در سال‌های قبل نیز به‌تناوب اخباری در این خصوص منتشر شد؛ آخرین نمونه آن اسفند ۱۴۰۰ بود که توزیع غذای نذری آلوده در سالروز تولد امام اول شیعیان، مسمومیت تعداد زیادی از افراد را در یزد به دنبال داشت. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز همان زمان این خبر را تایید کرد و گفت محل پخت غذای آلوده پلمب شده است.