بلینکن: تهدید ایران علیه شهروندان آمریکایی را تحمل نمی‌کنیم

درحالی که آمریکا بر پایبندی خود به دیپلماسی برای احیای برجام تاکید کرده، وزیر امور خارجه این کشور به جمهوری اسلامی نسبت به تهدید جان شهروندان آمریکایی هشدار داد

SAUL LOEB / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که هرگونه حمله جمهوری اسلامی به شهروندان آمریکا، پیامدهای شدیدی به دنبال خواهد داشت.

او با ریتوییت کردن توییت وزارت دادگستری آمریکا درباره نقش داشتن شهرام پورصفی، از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران در طراحی ترور جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، نوشت: «پیام ما به ایران روشن است.»

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه، ۲۰ مرداد، در توییت خود نوشت:«ما تهدید به خشونت علیه آمریکایی‌ها را تحمل نمی‌کنیم و این امر قطعا شامل مقامات سابق دولتی نیز می‌شود و هرگونه حمله، با عواقب شدیدی روبه‌رو خواهد شد.»

پیشتر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بود که اگر جمهوری اسلامی به شهروندان آمریکا، از جمله مقامات پیشین این کشور حمله کند، با پیامدها‌ی شدیدی روبه‌رو خواهد شد.

او گفت که دولت جو بایدن از هیچ تلاشی برای دفاع از شهروندان آمریکا دریغ نخواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد، شهرام پورصفی از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران را به طراحی ترور جان بولتون متهم کرد.

شهرام پورصفی، ۴۵ ساله، در شبکه اجتماعی کلاب هاوس نیز با اسم‌های مهدی رضایی و علی موسوی، برخی از شهروندان منتقد ایرانی را تهدید به قتل کرده بود.

بنابر اعلام وزارت دادگستری، شکایتی علیه شهرام پورصفی در واشنگتن دی سی اقامه شده است.

تنها چند ساعت بعد از آن که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد یکی از اعضای سپاه پاسداران تلاش کرده با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا را در خاک این کشور به قتل برساند، وب‌سایت خبری-تحلیلی اکسیوس در گزارشی نوشت مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، نفر دومی بوده که در فهرست ترور عوامل حکومت ایران در خاک آمریکا قرار داشته است.

وب‌سایت آکسیوس بامداد روز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از منابع خود نوشت وزارت دادگستری آمریکا، مستقیما به مایک پومپئو اطلاع داده برابر اسناد به‌دست آمده، او در فهرست ترور عوامل وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاک آمریکا قرار داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا هیچ اشاره‌ای به نام یا هویت فرد دومی که در فهرست ترور شهرام پورصفی قرار داشته، نشده است.

لاریسا ال کنپ، دستیار اجرایی پلیس فدرال آمریکا، روز چهارشنبه درباره طرح ترور جان بولتون گفت حکومت ایران پیش‌تر هم طرح‌هایی برای کشتن افراد در خاک آمریکا داشته است و این موضوع سابقه دارد.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا، مبنی بر دست داشتن عوامل وابسته به سپاه پاسداران در طرح کشتن جان بولتون، مشاور امنیت پیشین «کاخ سفید»، این گزارش را «افسانه‌‌ای نخ‌نما» و «سناریوسازی» برای «عناصر ورشکسته سیاسی و بی‌ارزش» توصیف کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، بامداد روز پنج‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ به‌نقل از ناصر کنعانی نوشت مقام‌های قضایی آمریکا، بدون ارائه مدارک و مستندات لازم، اتهام‌های را علیه نظام جمهوری اسلامی مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا را «تداوم سیاست شکست‌خورده ایران‌هراسی» نامید.

کنعانی در بخش دیگری از گفت‌وگو خود با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، هشدار داد حکومت ایران نسبت به هرگونه اقدام احتمالی علیه اتباع خود، به بهانه این «اتهامات مضحک» اقدام خواهد کرد.

گزارش‌ها از طرح‌ها ترور عوامل وابسته به سپاه پاسداران در خاک آمریکا در حالی منتشر می‌شود که دولت آمریکا به‌تازگی گفت‌‌وگوهای موسوم به «احیای برجام» را با نمایندگان حکومت ایران پیش برده است.

حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، از خواست‌ها و مطالبات اصلی حکومت ایران، تا پیش از مذاکرات هفته گذشته در وین بود.

مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است: «با وجود خبرها درباره توطئه ایران برای کشتن جان بولتون، دولت بایدن همچنان به دنبال ادامه مذاکرات احیای برجام است و تنها زمانی به فکر اقدام می‌افتد که جمهوری اسلامی یکی از مقام‌های پیشین آمریکا را کشته باشد.»

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش اعلام نشده، گزارش داد که دولت بایدن بر این باور است که اقدام سپاه پاسداران برای ترور جان بولتون و مایک پمپئو، تاثیری بر دیپلماسی با جمهوری اسلامی و تلاش برای احیای توافق اتمی موسوم به برجام ندارد.