وزارت دادگستری آمریکا یک عضو سپاه پاسداران را به طرح ترور جان بولتون متهم کرد

یک مقام رسمی آمریکایی گفت که این امر نباید بر دیپلماسی مربوط به پرونده هسته‌ای اثر بگذارد

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا، حکومت ایران «دولت متخاصم» توصیف شده است- Melissa Sue Gerrits / Getty Images via AFP

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد یکی از اعضای سپاه پاسداران، با نام «شهرام پورصفی»، تلاش کرده با پرداخت ۳۰۰هزار دلار جان بولتون، مشاور امنیت پیشین «کاخ سفید» را در خاک آمریکا به قتل برساند. 

تنها یک پیش از این اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، عوامل حکومت ایران را متهم کرد که با طرح‌ریزی حملات «سایبری، جاسوسی و تروریسم»، امنیت ایالات متحده را تهدید می‌کنند.

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد، هدف احتمالی از طریح‌ریزی این عملیات ترور در خاک آمریکا را انتقام کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در عراق اعلام کرد.

قاسم سلیمانی در دی‌ماه ۱۳۸۸ با شلیک پهپادهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد. حکومت ایران و نیروهای وابسته به سپاه پاسداران بارها اعلام کرده‌اند «انتقام سخت» کشتن او را خواهند گرفت.

برابر اعلام وزارت دادگستری آمریکا، پورصفی ۴۵ساله، ساکن تهران است و با نام مستعار مهدی رضایی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کند. او به نمایندگی از سپاه پاسداران، مسئول هماهنگی و اجرای عملیات ترور بولتون در آمریکا بوده است.

یک مقام رسمی آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش گفت به خبرگزاری رویترز گفت که از نظر واشنگتن، این امر نباید بر دیپلماسی مربوط به پرونده هسته‌ای اثر بگذارد. او گفت که اتهام علیه شهرام پورصفی، مستقل از دیپلماسی با ایران است.

یک مقام رسمی آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش گفت که به نظر واشنگتن اتهام وزارت دادگستری ایالات متحده علیه یک عضو سپاه پاسداران در ارتباط با طرح توطئه ‌قتل جان بولتون، نباید بر دیپلماسی مربوط به پرونده هسته‌ای اثر بگذارد.#ایندیپندنت_فارسی #شهرام_پورصفی pic.twitter.com/QTTs9kJfBL

به‌گفته متیو جی.اولسن، دستیار دادستان کل بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا، این نخستین بار نیست که دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده، طرح‌‌های ترور عوامل وابسته به حکومت ایران را در خاک آمریکا شناسایی می‌کنند.

برابر یافته‌های وزارت دادگستری آمریکا، پورصفی با یک فرد مقیم ایالات متحده، که از او با نام «ای» (A) یاد شده است، به‌طور آنلاین تماس داشته و از او خواسته تا در ازای دریافت پول، از مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا عکس تهیه کرد.

پورصفی گفته که عکس‌ها را برای تهیه کتابی که دارد می‌نویسد لازم دارد. این فرد با نام مستعار «ای»، پورصفی را به فرد دومی معرفی کرد که به ازای هر عکس پنج تا ۱۰هزار دلار طلب کرده بود.

پیشنهاد اولیه پورصفی ۲۵۰هزار دلار بوده که در ادامه گفت‌وگوها و هماهنگی‌ها به ۳۰۰هزار دلار افزایش یافته است. اما گفته است ابتدا باید ترور بولتون انجام شود و بعد پرداخت‌ها از طریق «رمزارز‌» پیگیری خواهد شد.

ا‌ف‌بی‌آی

بر اساس داده‌های وزارت دادگستری آمریکا، همکار و واسطه پورصفی در آمریکا به او گفته که یک فرد مکزیکی مرتبط با یک باند مواد مخدر را یافته که حاضر است عملیات قتل بولتون را اجرا کند.

به‌گفته مقام‌های اف‌بی‌آی، پورصفی به واسطه خود در آمریکا گفته مهم نیست که قتل بولتون چگونه انجام می‌شود، اما «گروه» او نیاز دارد پیش از پرداخت، «تایید ویدئوی قتل» را داشته باشد.

واسطه پورصفی در آمریکا از او خواسته تا پس از انجام ترور به ایران برود و پورصفی در پاسخ به او گفته بود که موضوع را بررسی خواهد کرد.

برابر اطلاعاتی که وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه منتشر کرد این عضو سپاه پاسدارن به واسطه خود در آمریکا گفته برای انتقام کشتن قاسم سلیمانی «تحت فشار» قرار دارد و اگر ترور بولتون تا سالروز مرگ سلیمانی انجام نشود، ممکن است پروژه انجام این کار از دست او خارج شود.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا به این نکته هم اشاره شده که پورصفی وعده انجام یک طرح بزرگ‌تر را نیز به عوامل خود در آمریکا داده است و گفته که «گروه» او حاضر است در ازای انجام این عملیات دوم، یک میلیون دلار پرداخت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا، اشاره‌ای به طرح دوم عوامل وابسته به سپاه پاسداران در خاک آمریکا نشده است.

لاریسا ال کنپ، دستیار اجرایی پلیس فدرال آمریکا، روز چهارشنبه در اظهار نظری درباره طرح ترور بولتون تاکید کرد حکومت ایران پیشتر هم طرح‌هایی برای کشتن افراد در خاک ایالات متحده داشته و این مسئله سابقه دارد.

به‌گفته این مقام اف‌بی‌آی، دولت آمریکا این اقدام‌های حکومت ایران را یک «تهدید» تلقی می‌کند، اما در برابر آمریکا هم سابقه‌طولانی‌تری در پاسخ به کسانی دارد که امنیت شهروندان آمریکایی به خطر می‌اندازند.

در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا، حکومت ایران، به نقل از یکی از مقام‌های پلیس فدرال آمریکا، «دولت متخاصم» توصیف شده است.

روز سه‌شنبه نیز پلیس فدرال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد عوامل جمهوری اسلامی در خارج از کشور، مخالفان خود، از جمله شهروندان آمریکایی، را هدف قرار می‌دهند.