رحیم‌الله حقانی، مغز متفکر طالبان، در انفجاری در کابل کشته شد

بسیاری از فرماندهان و سران طالبان، دانش‌آموزان مدرسه دینی شیخ رحیم‌الله حقانی‌اند

شیخ رحیم‌الله حقانی، عضو ارشد طالبان که پس از سلطه این گروه بر افغانستان، از پیشاور پاکستان به کابل آمده بود و چندین مدرسه دینی در کابل و ننگرهار تاسیس کرده بود، عصر پنج‎شنبه ۲۰ مرداد، در یک حمله انتحاری در محل کارش در کابل کشته شد. بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، در توییتی نوشت: «با اندوه فراوان خبر رسید که شخصیت بزرگ کشور، شیخ صاحب رحیم‌الله حقانی در حمله وحشیانه دشمن بی‌رحم، به بالاترین مقام شهادت نائل آمد.»

شمار دیگری از اعضای طالبان نیز با پخش عکس‌های او در توییتر، از کشته شدن او ابراز ناراحتی کردند و نوشتند که نبود او ضربه سنگینی بر پیکر امارت طالبان است. تاکنون هیچ گروه یا فردی مسئولیت قتل رحیم‌الله حقانی را برعهده نگرفته است.

ویدیویی که از محل انفجار در فضای مجازی منتشر شد، دست‌کم جسد یک نفر را در محل حادثه نشان می‌دهد. در ویدیو دیگری که از محل انفجار پخش شد، جسد مردی دیده می‌شود که دو پای او قطع شده است و اعضای طالبان با گریه و دشنام به او لگد می‌زنند. افراد حاضر در صحنه که این ویدیو را ضبط کرده‌اند در جریان لگد زدن به آن جسد می‌گویند که این مرد، مواد منفجره همراهش را در کنار شیخ عبدالرحیم حقانی منفجر کرده است؛ مشخص نیست که این مرد عضو کدام گروه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از شیخ رحیم‌الله حقانی، به‌عنوان یکی از مغزهای متفکر طالبان نام برده می‌شود که در انگیزه‌ دادن به جنگجویان این گروه و همچنین طرح و تدوین برنامه‌های طالبان برای مدرسه‌سازی و جنگ با داعش خراسان، نقش مهمی داشته است. مدرسه دینی او با نام «جامعه محمدیه» سال‌ها در شهر پیشاور پاکستان، میزبان ده‌ها تن از فرماندهان، مبلغان و سران گروه طالبان بود. بسیاری از اعضای طالبان که اکنون در مسندهای مهم دولتی تکیه زده‌اند، از دانش‌آموزان مدرسه جامعه محمدیه‌اند که در ۲۰ سال گذشته در پیشاور فعال بوده است.

چند ماه قبل، مدرسه محمدیه در ناحیه پل محمود خان در کابل و همچنین در شهر ننگرهار افتتاح شد و گفته می‌شود حدود ۴ هزار دانش‌آموز در آنجا تحصیل می‌کنند که بیشتر آن‌ها از اعضای طالبان یا از هواداران این گروه‌اند. حقانی در سخنرانی‌هایش که در این مدرسه ایراد می‌کرد، همواره از داعش خراسان به‌عنوان «خوارج» یاد و همچنین از سلفی‌ها انتقاد می‌کرد. او در اکتبر ۲۰۲۰ نیز در مدرسه دینی‌اش در پیشاور، هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت، اما از آن حمله جان سالم به در برد.