تاثیر هجوم اف‌بی‌آی به مارالاگو بر چشم‌انداز حضور ترامپ در انتخابات

کاخ سفید: بایدن از یورش ماموران پلیس فدرال به اقامتگاه ترامپ بی‌اطلاع بود

یک روز بعد از یورش ماموران اف‌بی‌آی، پلیس فدرال آمریکا، به اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیش ایالات متحده در ایالت فلوریدا، واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره تاثیر این خبر بر  کارزار انتخاباتی جمهوری‌خواهان و اعلام نامزدی احتمالی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴ ادامه دارد.

ماموران اف‌بی‌آی روز دوشنبه بدون اعلام قبلی به اقامتگاه رییس‌جمهوری پیشین آمریکا در مارالاگو هجوم بردند. ترامپ در بیانیه‌ای گفت که آنها گاوصندوق را هم باز کرده‌اند و این اقدام را استفاده ابزاری از سیستم قضایی برای سنگ‌اندازی بیشتر در راه حضور دوباره او در انتخابات ریاست‌جمهوری توصیف کرد.

اما درحالی که کاخ سفید می‌گوید، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا از این یورش بی‌اطلاع بوده است، شبکه خبری سی‌ان‌ان بامداد چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت انتشار این خبر می‌‌تواند زمان‌بندی اعلام نامزدی ترامپ، برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را تغییر دهد.

بامداد چهارشنبه، کارین ژان پیر، سخنگوی «کاخ سفید»، در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد دولت بایدن هم از قبل از برنامه اف‌بی‌آی برای هجوم به اقامتگاه رئیس‌جمهوری پیش مطلع نبود و از طریق «رسانه‌های عمومی» در جریان حضور و تفتیش اقامتگاه ترامپ قرار گرفته است.

بسیاری از هواداران ریاست‌جمهوری پیشین آمریکا از او خواسته‌اند نسبت به این اقدام «بی‌سابقه» وزارت دادگستری سکوت نکند و قاطعانه پاسخ دهد. وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از منابعی که نام آنها را فاش نکرده است، مدعی شده است که اف‌بی‌آی ۱۰ صندوق را از اقامتگاه ترامپ خارج کرده‌اند. با این حال دونالد ترامپ و خانواده‌اش تاکید کرده‌اند که چیزی برای پنهان کردن ندارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، در ۲۴ ساعتی که از زمان انتشار  خبر تفتیش ناگهانی اقامتگاه ترامپ در مارالاگو می‌گذرد، او پیام‌های تشویق‌آمیز زیادی برای اعلام رسمی نامزدیش در انتخابات دریافت کرده است.

پیشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که ترامپ قصد دارد در ماه سپتامبر، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی کند. اما اکنون به او توصیه می‌‌شود از فرصتی که گروهی از جمهموری‌خواهان آن را «تجاوز» و «آزارهای سیاسی» مقام‌های وزارت دادگستری دولت بایدن می‌نامند، استفاده کند و زودتر در یک اقدام متقابل نامزدی خود را اعلام کند.

هنوز به‌طور دقیق روشن نیست به چه دلیلی ماموران پلیس فدرال آمریکا به طور ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده، اقدام به تفتیش اقامتگاه ترامپ کرده‌اند.

با این حال، بر اساس برخی از گزارش‌ها، این اقدام اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا در ارتباط با پرونده سوءاستفاده از «اسناد طبقه‌بندی شده دولتی»، به هنگام ترک «کاخ سفید» در سال ۲۰۲۱ است.

Giorgio VIERA / AFP

ترامپ در بیانیه‌ای که روز دوشنبه، پس از تفتیش اقامتگاه‌اش منتشر کرد، هجوم ناگهانی ماموران پلیس فدرال آمریکا در اقامتگاه شخصی‌اش را نتیجه سوءاستفاده از «نظام قضایی ایالات متحده» و حمله «دموکرات‌های چپ رادیکال» معرفی کرد.

کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، روز سه‌‌شنبه تهدید کرد اگر جمهوری‌خواهان اکثریت کنگره را به دست بگیرند، یک طرح تحقیقی از این اقدام وزارت دادگستری دولت بایدن را پیش خواهند برد. موضوعی که احتمالش هم زیاد ارزیابی می‌شود.

مایکل کاپوتو، از مشاوران قدیمی ترامپ، پیشتر به او توصیه کرده بود بهتر است تا پایان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ماه نوامبر صبر کند و بعد با دیدن نتایج تصمیم بگیرد که آیا وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری بشود یا نه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش سی‌ان‌ان، پس از رخداد روز دوشنبه، این مشاور قدیمی ترامپ نظر خود را تغییر داد و به او توصیه کرد که بهتر است زودتر نامزدی‌اش علام کند و منتظر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نماند.

شبکه‌ خبری سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش بامداد روز چهارشنبه خود به نقل از یک منبع نزدیک به موضوع نوشت: روز سه‌شنبه یکی از جمهوری‌خواهان ارشد مجلس نمایندگان آمریکا شخصا با ترامپ تماس گرفت و او را تشویق کرد که زودتر وارد کارزار انتخابات شود و منتظر نتایج انتخابات ماه نوامبر نمایند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه و از متحدان ترامپ در کنگره هم روز سه‌شنبه اعلام کرد دو بار با رئیس جمهوری پیشین آمریکا، درباره انتخابات پیش روی صحبت کرده است.

لیندسی گراهام، درباره محتوای گفت‌وگوهای روز سه‌شنبه‌اش با ترامپ به خبرنگاران گفت: «چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که ترامپ از هر زمان دیگری برای حل مسائل کشور مصمم‌تر است.»

بیشتر از جهان