مارالاگو؛ از اقامتگاه ساحلی ترامپ چه می‌دانیم؟

مارالاگو که به «کاخ سفید زمستانی» نیز شهرت دارد، باارزش‌ترین قطعه زمین در فلوریدا شناخته می‌شود

دونالد ترامپ، روز سه‌شنبه، ۱۸ مرداد، از یورش اف‌بی‌آی به اقامتگاهش در شهرک پالم بیچ ایالت فلوریدا خبر داد - AFP

خبر یورش اف‌بی‌آی به اقامتگاه رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، یک بار دیگر نام «مارالاگو» (Mar-a-Lago) را سر زبان‌ها انداخت.

دونالد ترامپ، روز سه‌شنبه، ۱۸ مرداد (نهم اوت)، در بیانیه‌ای، از یورش اف‌بی‌آی به اقامتگاهش در شهرک پالم بیچ ایالت فلوریدا خبر داد. دلیل ورود ماموران به خانه‌ ترامپ هنوز اعلام نشده است اما او در بیانیه‌ خود، با استفاده از عبارت «خانه زیبای من، مارالاگو» از چنین رفتاری ابراز تاسف کرد.

این اولین بار نیست که موضوع خانه ساحلی دونالد ترامپ در رسانه‌ها مطرح می‌شود. پیش از این نیز نام این بنای معروف در موقعیت‌های مختلفی به سرخط خبرها راه یافته بود.

مارالاگو؛ بنایی باشکوه بین دریا تا دریاچه

عمارت تاریخی مارالاگو را یک زن ثروتمند و نیکوکار آمریکایی به نام مارجری مری‌ودر پست که فعال اجتماعی بود و همسرش، ادوارد اف هوتون، در طول سال‌های ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۷ با هزینه‌ای بیش از هفت میلیون دلار، بنا کردند.

مارجری چندین سال جست‌وجو کرد تا مکان مناسبی بین اقیانوس و دریاچه ورت پیدا کند. نام این عمارت نیز برگرفته از همین موضوع است؛ Mar-a-Lago  در زبان اسپانیایی به معنی «دریا تا دریاچه» است.

مارالاگو عمارتی است که در ۱۰ هزار مترمربع زمین بنا شده و ۱۲۶ اتاق دارد؛ ۵۸ اتاق خواب، ۳۳ حمام، سه پناهگاه و برخی فضاهای کاربردی دیگر. کل این ملک تقریبا در ۲۰ هکتار واقع شده است که زمین چمن اطراف را نیز شامل می‌شود.

معماری بیرونی این سازه را که در برابر طوفان مقاوم است، ماریون سیمز وایت و معماری و طراحی داخلی را جوزف اوربان بر عهده داشت. در ۱۸ آوریل ۲۰۱۲، اعضای موسسه آمریکایی معماران بخش فلوریدا، مارالاگو را در رتبه پنجم فهرست «۱۰۰ سال معماری فلوریدا» قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زوج خانه زیبای مارالاگو را به عنوان اقامتگاهی زمستانی برای روسای‌جمهور آمریکا و مهمان‌های خارجی آن‌ها در نظر گرفته بودند. در سال ۱۹۷۲، کنگره این ملک را در فهرست ملی اماکن تاریخی قرار داد و پس از درگذشت مارجری در سال ۱۹۷۳، به دولت فدرال واگذار شد؛ اما پس از مرگ این زن نیکوکار، روسای‌جمهوری مختلف آمریکا از استفاده از ملک او خودداری کردند.

شرایط نگهداری مارالاگو که به عنوان یک بنای تاریخی ملی اعلام شده بود، دشوار بود و نگرانی بابت به خطر افتادن این عمارت سبب شد مسئولیت آن دوباره به بنیاد مارجری برگردد. سپس در سال ۱۹۸۵، دونالد ترامپ آن را خریداری کرد.

کاخ سفید زمستانی ترامپ

مارالاگو که در سال‌های اخیر به «کاخ سفید زمستانی» نیز شهرت یافته، عمارت موردعلاقه دونالد ترامپ است. ترامپ پس از خرید این ملک در سال ۱۹۸۵، تا سال ۱۹۹۵ از آن به عنوان یک اقامتگاه خصوصی استفاده کرد. سپس، در آوریل ۱۹۹۵، آن را به باشگاه مارالاگو تبدیل کرد؛ با این حال بخشی از آن را برای استفاده شخصی خانواده‌اش، خصوصی نگه داشت.

ترامپ پس از ترک کاخ سفید، از واشنگتن به مارالاگو رفت تا سال‌های پساریاست‌جمهوری‌ خود را آنجا سپری کند؛ هرچند در این زمینه با چالش‌هایی حقوقی مواجه شد.

در ژانویه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) برخی رسانه‌ها به نقل از شهرداری پالم بیچ نوشتند که دونالد ترامپ از زمان تبدیل این خانه به باشگاه خصوصی در سال ۱۹۹۳، توافق قانونی‌ خود با مقام‌های محلی را رعایت نکرده است و برخی از همسایگان از این موضوع شکایت دارند.

ترامپ در سال ۱۹۹۳، برای اداره کازینوهای خود و تامین هزینه نگهداری از مارالاگو که آن هنگام محل سکونت خصوصی‌اش بود، با مشکلات مالی روبرو شد. در پی این مسئله، او با شهرداری پالم بیچ در مورد «استفاده استثنایی و ویژه» برای تبدیل مارالاگو به یک باشگاه خصوصی به توافق رسید. در این موافقت‌نامه آمده بود که مارالاگو تنها برای اسکان ۱۰ مهمان مجوز دارد؛ مشروط بر اینکه مدت اقامت آن‌ها از یک هفته و سه بار در سال تجاوز نکند؛ اما همسایگان اعتراض کردند که ترامپ پیش از رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری و در طول تصدی این سمت، از مفاد این توافق سرپیچی کرده است.

ترامپ با بنیاد ملی حفظ میراث تاریخی که نهادی خصوصی برای حفظ میراث تاریخی است هم قراردادی امضا و حق استفاده از مارالاگو را برای همیشه به «هر منظور دیگری جز باشگاه خصوصی» واگذار کرد. با توجه به این موضوع، ساکنان پالم بیچ اعتراض دارند که رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا از نظر حقوقی نمی‌تواند از این ملک هم به‌عنوان باشگاه و هم به عنوان محل اقامت استفاده کند.

مارالاگو چقدر ارزش دارد؟

دونالد ترامپ سال ۲۰۰۴ در کتاب خود به نام «مثل یک میلیاردر فکر کن»، درباره عمارت مارالاگو نوشت: «به محض اینکه آن را دیدم، تصمیم گرفتم در آن محوطه باشکوه قدم بزنم. من دید درستی به آن داشتم و در یک زمان‌بندی مناسب موفق شدم آن را بخرم.»

به نظر می‌رسد زمان‌بندی ترامپ در سال ۱۹۸۵ واقعا درست بود زیرا او توانست مارالاگو را با قیمت تقریبی ۱۰ میلیون دلار تصاحب کند. این در حالی است که بر اساس آنچه در وب‌سایت این بنا آمده است، محوطه‌ای که مارالاگو در آن قرار دارد، اکنون باارزش‌ترین قطعه زمین در فلوریدا محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸، مجله فوربس ارزش مارالاگو را ۱۶۰ میلیون دلار ارزیابی کرد؛ یعنی ۱۶ برابر مبلغی که ترامپ برای آن پرداخت.

 

مارالاگو دومین عمارت بزرگ در ایالت فلوریدا است. این بنا تنها باشگاه خصوصی در جهان است که جایزه معتبر الماس شش ستاره را از آکادمی علوم مهمان‌نوازی آمریکا دریافت کرده است و به عنوان یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های خصوصی در جهان شناخته می‌شود.

هزینه عضویت در باشگاه مارالاگو در وب‌سایت این بنا ذکر نشده اما آن‌طور که گفته می‌شود، برای عضویت در چنین مکانی باید رقمی در حدود ۲۰۰ هزار دلار برای عضویت و سپس ۱۴ هزار دلار در سال پرداخت.

بیشتر از جهان