آمریکا یک شرکت چینی را به دور زدن تحریم‌های ایران متهم کرد

شرکت «فار ایست کیبل» به واسطه‌گری و نقض ۱۸ مورد از مقررات ناظر به کنترل صادرات ایالات متحده متهم شده است

شرکت چینی زد‌تی‌ای در سال ۲۰۱۷ به خاطر فروش فناوری‌های آمریکایی به ایران به پرداخت ۸۹۲ میلیون دلار محکوم شد - Josep LAGO / AFP

وزارت بازرگانی آمریکا شرکت چینی «فار ایست کیبل» را متهم کرد که از طریق‌ واسطه‌گری و انتقال تجهیزات ممنوع به ایران، قوانین تحریم‌های تجاری این کشور را نقض کرده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت شرکت «فار ایست کیبل» ابتدا در سال ۲۰۱۳ با شرکت مخابراتی زد‌تی‌ای، برای خرید برخی از قطعات و تجهیزات مشخص قرارداد می‌بندند و سپس با شرکت‌های ایرانی، برای تامین و فروش همین قطعات مخابراتی، وارد مذاکره می‌شود. 

وزارت بازرگانی آمریکا روز سه‌شنبه شرکت «فار ایست کیبل» را به نقض ۱۸ مورد از مقررات ناظر به کنترل صادرات ایالات متحده متهم کرد.

به‌گفته جان ساندرمن، یکی از مقام‌های وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت «فار ایست کیبل» متهم است با واسطه‌گری و دور زدن تحریم‌ها، فناوری‌های آمریکایی را در اختیار ایران قرار داده است.

به‌گفته این مقام وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت «فار ایست کیبل» محموله‌ها و تجهیزات شرکت چینی زد‌تی‌ای را در زمانی که مسئولان این شرکت می‌دانستند برای ارسال همین تجهیزات، زیر نظرند به ایران منتقل کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت چینی زد‌تی‌ای در سال ۲۰۱۷ به سبب نقض قوانین تجارت خارجی آمریکا و فروش فناوری‌های آمریکایی به ایران، به پرداخت ۸۹۲ میلیون دلار جریمه محکوم شد.

هم‌زمان با افزایش همکاری‌های ایران با شرکت‌های دولتی در چین، تلاش‌ها در آمریکا برای شناسایی این روابط و اعمال تحریم‌ها بر شرکت‌ها و واسطه‌گرهای چینی بیشتر شده است.

در خردادماه گذشته، دو تن از سناتورهای آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه، با نام‌های مارکو روبیو و مارشا بلک‌برن، طرحی را با هدف نظارت دقیق‌تر بر روابط تجاری میان ایران و چین و پاسخ‌گو کردن ناقضان تحریم‌ها به مجلس سنا ارائه دادند.

 همزمان سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» اعلام کرد چین، از طریق پروژه‌های نفتی چند میلیارد دلاری، به حکومت ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های ایالات متحده را دور بزند.

بیشتر از جهان