انفجار در کریمه؛ روسیه می‌گوید ‌انبار مهمات آتش گرفت

وزارت دفاع روسیه با رد وقوع حمله گفت که انبار مهمات آتش گرفت و خطر جانی نداشت

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه نهم اوت، به نقل از سه شاهد محلی از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین خبر داد و گفت که شاهدان دود سیاهی را دیده‌اند که از سمت پایگاه هوایی ارتش روسیه در نووفدوریفکا در غرب کریمه به آسمان رفته است.

وزارت دفاع روسیه گفت که دلیل انفجار در پایگاه هوایی این کشور در کریمه انفجار مهمات بود و خسارت جانی به بار نیاورد. به گزارش خبرگزاری ریانووستی، حمله‌ای در کار نبود و به تجهیزات نظامی آسیبی وارد نشد.

فیلم‌هایی که در صحنه ضبط شده و برخی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، توده دود را در منطقه نشان می‌دهند.

دو شاهد گفتند که صدای دست‌کم ۱۲ انفجار با شدت‌های مختلف را در مدت زمان یک دقیقه شنیده شد. آنان گفتند صدای سه انفجار شدید بود و باعث ایجاد دود و شعله آتش شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه برای چندین دهه بندر سواستوپل، محل استقرار ناوگان خود در دریای سیاه را از کی‌یف اجاره کرده بود اما در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را به طور کامل ضمیمه خاک خود کرد.

شبه جزیره کریمه که کماکان تحت کنترل روسیه است، از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین از بمباران شدید و نبرد توپخانه‌ای که در مناطق دیگر شرق و جنوب اوکراین در امان مانده است.

همزمان منابع خبری می‌گویند که روسیه نیروهای زمینی، حملات هوایی و آتش توپخانه‌های خود را در چارچوب پیش‌بردن عملیات تکمیل تصرف شرق اوکراین، تقویت کرده است و شهرستان‌های نزدیک شهر شرقی دونتسک روز سه‌شنبه صحنه نبرهادی سنگین میان اوکراین و روسیه بود. مقام‌های اوکراینی می‌گویند که سربازان روسیه در این مناطق برای تصرف و تسلط بر منطقه صنعتی دونباس، موجی از حملات را آغاز کرده‌اند.

فرماندار منطقه دونتسک، که یکی از دو منطقه تشکیل‌دهنده دونباس به شمار می‌رود، ضمن تاکید بر مقاومت دونتسک، به تلویزیون اوکراین گفت: «وضعیت در منطقه پرتنش است، شلیک آتش بی‌وقفه از خط مقدم جبهه ادامه دارد و دشمن از حملات هوایی نیز استفاده می‌کند.»

روایت روسیه متفاوت است. رمضان قادروف، رهبر چچن ادعا کرد که نیروهایش کارخانه‌ای را در شهر شرق سولدار تصرف کردند. دیگر نیروهای تحت حمایت روسیه نیز گفتند که روستای به شدت محافظت‌شده پیسکی را «پاکسازی» می‌کنند. رسانه‌های روسی گفته‌اند که نیروهای تحت استخدام شرکت نظامی وگنر به نزدیکی شهر باخموت رسیده‌اند.

رسانه‌های معتبر بین‌المللی می‌گویند که قادر به تایید مواضع هیچ‌یک از طرفین نبرد نیست.

بخش امنیت و اطلاعات ارتش بریتانیا که به اوکراین کمک‌رسانی می‌کند، گفت که پیشروی ۱۰ کیلومتری روسیه به شهر باخموت موفق‌ترین عملیات آن در دونباس در ۳۰ روز گذشته است. ارتش بریتانیا گفته است که روسیه در مناطق دیگر تنها سه کیلومتر پیش‌روی کرده است.

بیشتر از جهان