سنای آمریکا لایحه مبارزه با تغییرات اقلیمی و کاهش هزینه‌های دارو را تصویب کرد

جمهوری‌خواهان به ۴۳۰ میلیارد دلار هزینه برای اجرای چنین قانونی انتقاد دارند

بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشتاقانه منتظر امضای این لایحه است - MANDEL NGAN / AFP

سنای ایالات متحده با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی، کاهش قیمت داروها و افزایش برخی مالیات‌های شرکت‌ها، یک لایحه ۴۳۰ میلیارد دلاری را تصویب کرد. تصویب این لایحه برای جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا، یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود و دموکرات‌ها امیدوارند چنین اتفاقی شانس آن‌ها را برای حفظ کنترل کنگره در انتخابات ۲۰۲۲، بالا ببرد.

به گزارش رویترز، پس از یک جلسه ۲۷ ساعته در آخر هفته، سنا در نهایت با رای ۵۱ به ۵۰، لایحه موسوم به «اقدام کاهش تورم» را تصویب کرد. این لایحه ۱۸ ماه در حال تدوین بود و در مرحله بعدی، برای ر‌ای‌گیری به مجلس نمایندگان فرستاده می‌شود و احتمالا روز جمعه بررسی خواهد شد. انتظار می‌رود که مجلس نمایندگان نیز این لایحه را تصویب کند و سپس برای امضای بایدن به کاخ سفید ارسال شود. بایدن در بیانیه‌ای اعلام کرد که مشتاقانه منتظر امضای این لایحه است.

دموکرات‌ها این لایحه را با استفاده از یک مانور پارلمانی به نام «طرح آشتی» به تصویب رساندند که به قوانین مرتبط با بودجه اجازه می‌دهد از آستانه ۶۰ رای موافق مجلس با ۱۰۰ کرسی اجتناب کنند و با اکثریت ساده تصویب شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در بیانیه‌ خود پس از تصویب این لایحه، گفت: «این اقدام مستلزم سازش‌های زیادی بود اما اجرای کارهای مهم تقریبا همیشه میسر است.»

به گفته دموکرات‌ها، هدف این قانون کاهش انتشار کربن و سوق دادن مصرف‌کنندگان به سمت انرژی سبز است. در عین حال، کاهش هزینه‌ داروهای تجویزی برای افراد مسن و تشدید اجرای مالیات برای شرکت‌ها و ثروتمندان از بخش‌های دیگر لایحه پیشنهادی است.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، درباره این لایحه گفت: «سنا در حال ساختن تاریخ است. این لایحه برای آمریکایی‌هایی است که ایمانشان را به اینکه کنگره می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد، از دست داده‌اند. این لایحه آمریکا را تا چندین دهه تغییر خواهد داد.»

او تاکید کرد که این قانون حاوی «جسورانه‌ترین بسته انرژی پاک در تاریخ آمریکا» برای مبارزه با تغییرات تغییرات اقلیمی و در عین حال کاهش هزینه مصرف‌ انرژی و برخی داروها است.

جمهوری‌خواهان به ۴۳۰ میلیارد دلار هزینه جدید برای اجرای چنین قانونی انتقاد دارند. آن‌ها با این استدلال که این لایحه به موضوع تورم نمی‌پردازد، آن را یک «فهرست آرزو» معرفی می‌کنند که می‌تواند رشد اقتصادی را تضعیف کند.

با وجود این، دموکرات‌ها می‌گویند این لایحه می‌تواند هزینه‌های خود را تامین کند و در طول زمان، کسری بودجه فدرال را کاهش دهد. آن‌ها مدعی‌اند که لایحه جدید می‌تواند به کاهش تورم کمک کند و مسئولیت اقتصادی مهم ریاست‌جمهوری در شرایط نامناسب کنونی را انجام دهد.

طرفداران حزب دموکرات امیدوارند تصویب لایحه پیشنهادی‌ آنان به نامزدهای مجلس نمایندگان و مجلس سنا در انتخابات میان‌دوره‌ای که هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برگزار می‌شود، کمک کند. امیدواری آن‌ها در شرایطی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، جو بایدن محبوبیت عمومی بسیار کمی دارد.