تلاش کاخ سفید برای تاکید بر سلامت بایدن: حال رئیس جمهوری خوب است

کاخ سفید تلاش می‌کند تصویر رئیس جمهوری را به تصویر بکشد که با وجود ابتلا به کرونا هنوز مشغول به کار است

پزشکان رئیس جمهوری ایالات متحده تاکید کردند که علائم خفیف کووید او در حال بهبود است - MANDEL NGAN / AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز جمعه از طریق یک تماس ویدیویی با گروه ارشد اقتصادی‌اش صحبت ‌کرد. او در این دیدار صدایی گرفته و همراه با سرفه داشت که حاکی از ابتلای او به کووید – ۱۹ بود. با این حال، او سعی کرد لحنی اطمینان‌بخش داشته باشد و گفت: «احساس می‌کنم خیلی بهتر از چیزی که به نظر می‌رسد هستم.»

به گزارش تایمز اسرائیل، اواخر روز جمعه، مقام‌های کاخ سفید به خبرنگاران گفتند که جو بایدن بیش از هشت ساعت در روز کار می‌کند. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: «او هنوز امور مربوط به ریاست جمهوری را انجام می‌دهد.» در تصاویر تلویزیونی همچنین بشقابی از میوه نشان داده می‌شد که تاکید شود اشتهای رئیس‌جمهوری کم نشده و حال او بد نیست.

همه این‌ها بخشی از تلاش پیگیر دولت ایالات متحده برای به تصویر کشیدن یک فرمانده کل است که با وجود مثبت بودن آزمایش کووید-۱۹ در روز پنجشنبه و رفتن به قرنطینه در اقامتگاه کاخ سفید، کار روزانه خود را رها نمی‌کند.

در تصاویر منتشرشده، بایدن در حالی که در جلسه مجازی شرکت کرده بود و در مورد کاهش قیمت بنزین در هفته‌های اخیر گفت‌وگو می‌کرد، ماسک خود را برداشت و آب نوشید. در همان روز خبرنگاران نیز اجازه یافتند دقایقی از جلسه را ببینند و وقتی از بایدن پرسیدند چه احساسی دارد، او انگشت شست را به نشانه این‌که حالش خوب است نشان داد، اگرچه به‌وضوح صدایش گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکان رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز تاکید کردند که علائم خفیف کووید او در حال بهبود است و بایدن به‌خوبی به درمان پاسخ می‌دهد. آن‌ها به خبرنگاران گفتند: «حال رئیس‌جمهوری در حال حاضر به اندازه‌ای خوب است که او به کار خود ادامه می‌دهد و با سرعت رو به بهبود است».

پیش از مثبت شدن جواب آزمایش جو بایدن، ۱۷ نفر که با او در تماس نزدیک بودند، ازجمله کارکنان ارشدش و حداقل یک عضو کنگره، آزمایش کووید – ۱۹ دادند، اما آزمایش هیچ‌کدام مثبت نشد. جیل بایدن، همسر رئیس‌جمهوری آمریکا نیز آزمایش کووید-۱۹ داد که تا صبح جمعه نتیجه آزمایش منفی بود و هیچ علامتی نداشت.

دولت ایالات متحده در تلاش است روایت ابتلای جو بایدن به کووید - ۱۹ را این‌طور به نمایش بگذارد که آمریکایی‌های واکسینه‌شده ممکن است به کووید مبتلا شوند و بدون درد و رنج و اختلال در امور روزانه بهبود یابند.

مقام‌های بهداشتی آمریکا با تاکید بر این‌که «این ویروس برای همیشه با ما خواهد بود»، تلاش کردند بر لزوم واکسینه شدن شهروندان و تزریق دوزهای تقویتی تاکید کنند. آن‌ها از فرصت ابتلای جو بایدن به بیماری کرونا و نمایش حال مساعد او، برای این منظور بهره بردند.

در همین حال، نمایش حال مساعد جو بایدن هدف دیگری نیز داشت. انتشار این صحنه‌ها حاوی پیامی برای کاهش نگرانی رای‌دهندگان بود. کاخ سفید با انتشار این تصاویر تلاش می‌کند نشان دهد که جو بایدن در ۷۹ سالگی هنوز سالم و توانا است، اگرچه او مسن‌ترین فردی است که تا به حال رئیس‌جمهوری آمریکا شده است.

سلامت جسمی و ذهنی جو بایدن از مدت‌ها پیش مورد تردید بود. او بارها در سخنرانی‌هایش دچار فراموشی شده است، یا هنگام بالا رفتن از پلکان هواپیما تعادلش را از دست داده است. برگه حاوی اطلاعات درباره سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های او که به برگه تقلب بایدن مشهور شده نیز از نگاه برخی ناظران نشان‌دهنده زوال عقل او است. با این حال کاخ سفید و نزدیکان به بایدن تاکید می‌کنند که او در سلامتی کامل قرار دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه نیز در جریان سخنرانی در ماساچوست درباره تاثیر تغییرات اقلیمی و آلودگی هوای ناشی از پالایشگاه‌های نفتی بر سلامتی و بروز سرطان برای مردم، ازجمله خودش صحبت کرد. بایدن گفت به همین دلیل است که او و بسیاری دیگر به سرطان مبتلا می‌شوند و دلاور (ایالات محل تولد بایدن) بالاترین نرخ سرطان را دارد.

پس از آن، کاخ سفید بلافاصله در واکنش به گفته‌های بایدن که درباره ابتلا به سرطان صحبت کرده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود مبتلا به سرطان پوست نبوده است و سرطان او پیش از ورود به کاخ سفید درمان شده بود.