ادامه نبرد جهاد اسلامی و اسرائیل؛ شورای امنیت نشست غیرعلنی برگزار می‌کند

در سه روز گذشته دست کم ۴۷۰ راکت به سوی اسرائیل پرتاب شده است. اسرائیل می‌گوید ۹۷ درصد این موشک‌ها رهگیری شده‌اند

شلیک موشک، بخش‌های زیادی از جنوب اسرائیل را فلج کرده است- AHMAD GHARABLI / AFP

در سومین روز نبرد غزه و اسرائیل، شبه‌نظامیان فلسطینی روز یکشنبه هفتم اوت (شانزدهم مرداد) موشک‌‌هایی به سمت اورشلیم شلیک کردند. این شلیک‌ها تلفات جانی در پی نداشت، اما نشان‌دهنده عزم جدی این گروه برای برخورد با اسرائیل قلمداد شده است. 

با ادامه حملات متقابل و افزایش تلفات، شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است روز دوشنبه، هشتم اوت، در نشستی غیرعلنی، حملات هوایی اسرائیل به غزه را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

این نشست در پی درخواست امارت متحده عربی، فرانسه، ایرلند، نروژ و چین برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز، گروه جهاد اسلامی فلسطینی اعلام کرد که در تلافی قتل شبانه خالد منصور، فرمانده این گروه در جنوب غزه از سوی اسرائیل، اورشلیم را هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: «خون شهدا هدر نخواهد رفت.»

طبق آخرین آمارها، ۳۱ فلسطینی که دست‌کم یک سوم آنها غیرنظامی بودند، از روز جمعه در درگیری‌های غزه کشته شده‌اند. شمار زخمی‌ها نیز ۲۶۵ نفر گزارش شده است.

این در حالی است که شلیک موشک، بخش‌های زیادی از جنوب اسرائیل را نیز فلج کرده و ساکنان شهرهایی مانند تل‌آویو و عسقلان را به پناهگاه‌ها فرستاده است.

در پاسخ به حمله‌های هوایی مرگبار اسرائیل، جهاد اسلامی صدها راکت به مرکز و جنوب اسرائیل شلیک کرد که بیشتر آن‌ها رهگیری شدند.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائيل، سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در سرنگونی موشک‌ها ۹۷ درصد موفقیت‌آمیز عمل کرده و توانسته از میزان بالای تلفات جلوگیری کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گروه جهاد اسلامی دست کم ۴۷۰ راکت به سمت اسرائیل پرتاب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل اعلام کرده است که خطا در شلیک موشک از غزه باعث شد که یک موشک گروه جهاد اسلامی به ارودگاه جبالیا اصابت کند و موجب کشته شدن غیرنظامیان از جمله کودکان شود.

محکومیت حملات اسرائیل از سوی ایران 

روز یکشنبه شانزدهم مرداد، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از سکوت جامعه جهانی در برابر هدف قرار دادن غیرنظامیان و کودکان فلسطینی انتقاد کرد. 

به گزارش رسانه‌های ایران، ناصر کنعانی گفت: «جای تاسف است که مدعیان دروغین حقوق بشر، از جنایات روزمره رژیمی اشغالگر علیه مردم کشوری تحت اشغال، با عنوان «حق دفاع از خود» حمایت می‌کنند.»

همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام رژیم صهیونیستی نوشت: «خط سازش و عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم جعلی و جلاد صهیونیستی نه تنها به تضمین امنیت صهیونیست‌ها منجر نخواهد شد‌، بلکه ظرفیت‌های مقاومت‌های اسلامی و ضدصهیونیستی در بین ملت‌های مسلمان را ارتقا می‌دهد.»

این بیانیه با تاکید بر «حمایت همه‌جانبه امت اسلامی» از تشکیل دولت فلسطین با مشارکت فلسطینی‌ها و لزوم همراهی مجامع جهانی تصریح کرد: «از سازمان‌ها، مجامع و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری انتظار می‌رود با خروج از لاک سکوت و بی‌عملی برابر جنایات صهیونیست‌ها دامان خود را از مشارکت در این جنایات انکارناپذیر که لکه ننگ جامعه بشری به شمار می‌رود، پاک سازند.»

جهاد اسلامی فلسطینی در سال ۱۹۸۱ در راستای هدف تشکیل کشور اسلامی فلسطینی در کرانه باختری، غزه و سرزمین‌هایی که امروز جزو اسرائیل است، تاسیس شد. وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از دولت‌های جهان آن را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند. جهاد اسلامی مانند حماس برای نابودی اسرائیل سوگند یاد کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، جهاد اسلامی فلسطینی از حماس، گروه شبه‌نظامی حاکم بر نوار غزه، کوچک‌تر و به‌مراتب کم‌شمارتر است، اما با این حال مستقیما تحت حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی ایران است و به بازوی محرک تهران در راکت‌پرانی و دیگر تقابل‌ها با اسرائیل تبدیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران، دشمن اصلی اسرائیل، به جهاد اسلامی آموزش و پول می‌دهد، اما بیشتر تسلیحات این گروه در داخل تولید می‌شود. در سال‌های اخیر، جهاد اسلامی زرادخانه‌ای برابر با زرادخانه حماس ایجاد کرده است، با راکت‌هایی دوربردتر که می‌توانند تا مرکز اسرائیل برسند.

زمانی که اسرائیل در روز جمعه عملیات «سپیده‌دم» را در غزه انجام داد، زیاد نخاله، رهبر ارشد این گروه، در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی ملاقات می‌کرد.

«چشم در برابر چشم»

شعله‌ور شدن مجدد آتش جنگ اسرائیل و فلسطین، قدرت‌های جهانی را نگران کرده و باعث میانجیگری مصر برای برقراری آتش‌بس شده است. 

پیش از آن نیز اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای مقام‌های اسرائیلی را مسئول پیامدهای «خطرناک افزایش تنش» دانست و گفت هدف قرار دادن غیرنظامیان نقض قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و تمامی معاهده‌های بین‌المللی و اصول حقوق بشر است.

پارلمان اتحادیه عرب، در این بیانیه که روز شنبه ۱۵ مرداد (ششم اوت)‌ منتشر شد، از جامعه بین‌الملل خواست که فورا در جهت توقف افزایش تنش و خشونت علیه مردم فلسطینی و زنان و کودکان در نوار غزه اقدام کند.

اسرائیل اعلام کرده است که اگر گروه جهاد اسلامی توقف ارسال موشک‌ها را انجام دهد، تیراندازی را متوقف خواهد کرد. سخنگوی ارتش با اشاره به عبارت «چشم در برابر چشم» گفت: «سکوت با سکوت پاسخ داده خواهد شد.»

اسرائیل حملات روز جمعه را به عنوان پیشگیری از حمله جهاد اسلامی به منظور انتقام گرفتن از هدف قرار دادن رهبر این گروه در کرانه باختری اشغالی آغاز کرد. چند روز پیش از حمله اسرائیل، باسم السعدی، یکی از رهبران جهاد اسلامی به اتهام توطئه رشته‌حملاتی علیه اسرائیل در کرانه غربی بازداشت شده بود.

روز شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ماموران امنیتی شین‌بت «به منظور بازداشت ماموران تروریستی جهاد اسلامی»‌ در نقاط مختلف کرانه باختری مستقر شدند و ۱۹ نفر از اعضای جهاد اسلامی را بازداشت کردند.

به گفته گیدئون سار، وزیر دادگستری اسرائیل و یکی از اعضای کابینه امنیتی تصمیم‌گیری این حملات، صدها موشک شلیک‌شده از سوی جهاد اسلامی در پاسخ به این عملیات، دلیل ادامه یافتن حمله‌های اسرائیل است.

او در پاسخ به سوالی در رادیو ارتش اسرائیل که آیا ممکن است پایان این حملات نزدیک باشد، گفت: «امیدوارم اینطور باشد، اما نمی‌خواهم بیش از حد به آن امید داشته باشم. اگر جهاد اسلامی بخواهد این عملیات را طولانی کند، پشیمان خواهد شد.»

بیشتر از جهان