اتحادیه عرب و ریاض حمله اسرائیل به نوار غزه را محکوم کردند

اتحادیه عرب و عربستان سعودی خواستار برقراری آتش‌بس و حفاظت از جان غیرنظامیان شدند

اتحادیه عرب مقام‌های اسرائیلی را مسئول پیامدهای «خطرناک افزایش تنش» دانست-Khaled DESOUKI / AFP

اتحادیه عرب حمله اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرد و گفت که در این حمله غیرنظامیان بی‌دفاع هدف قرار گرفتند.
اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای مقام‌های اسرائیلی را مسئول پیامدهای «خطرناک افزایش تنش» دانست و گفت هدف قرار دادن غیرنظامیان نقض قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد و تمامی معاهده‌های بین‌المللی و اصول حقوق بشر است.

پارلمان اتحادیه عرب، در این بیانیه که روز شنبه ۱۵ مرداد (ششم اوت)‌ منتشر شد، از جامعه بین‌الملل خواست تا فورا در جهت توقف افزایش تنش و خشونت علیه مردم فلسطینی و زنان و کودکان در نوار غزه اقدام کند.

اتحادیه عرب سازمانی متشکل از کشورهای عمدتا عرب‌زبان خاورمیانه و شمال آفریقا است که در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز حمله ارتش اسرائیل را محکوم و تاکید کرد که پادشاهی سعودی در کنار مردم فلسطینی می‌ایستد.

ریاض از جامعه بین‌الملل خواست تا به وظیفه خود عمل کند و برای پایان تنش و حفاظت از مردم غیرنظامی و همچنین پایان دادن به مناقشه طولانی‌مدت میان اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمله هوایی جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی در عملیات «سپیده‌دم» در روز جمعه، تیسیر الجعبری، یک فرمانده ارشد جهاد اسلامی فلسطینی در نوار غزه کشته شد. اسرائیل گفت که این عملیات «پیشگیرانه» بود چرا که جعبری در صدد طرح حمله به اسرائیل بود.

جمهوری اسلامی ایران از جهاد اسلامی و حماس، گروه شبه‌نظامی که کنترل حماس را در اختیار دارد، حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند. 

جهاد اسلامی از عصر جمعه به این سو حدود ۳۵۰ راکت به سوی اسرائیل شلیک کرده است. در دومین روز درگیری‌های جاری، حملات راکتی جهاد اسلامی به اسرائیل و حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه ادامه یافت و به گفته منابع خبری ۱۵ فلسطینی تاکنون در این حملات کشته شده و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

چند روز پیش از حمله اسرائیل، باسم السعدی، یکی از رهبران جهاد اسلامی به اتهام توطئه رشته حملاتی علیه اسرائیل در کرانه غربی بازداشت شده بود.

مصر به عنوان میانجی مذاکرات صلح میان اسرائیل و جهاد اسلامی، هیاتی را به اسرائیل اعزام کرده است. تیم اعزامی مصری قرار است در نوار غزه با رهبران جهاد اسلامی فلسطینی نیز ملاقات کنند. قاهره خواستار آتش‌بس فوری تا قبل از روز یکشنبه شده است.

گروهی از شهروندان اسرائيل روز شنبه در شهر شمالی حيفا تظاهرات کردند و خواستار توقف درگیری شدند.

روز شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ماموران امنیتی شین‌بت «به منظور بازداشت ماموران تروریستی جهاد اسلامی»‌ در نقاط مختلف کرانه باختری مستقر شدند و ۱۹ نفر از اعضای جهاد اسلامی را بازداشت کردند.